![]() |
Järvenpään kirkossa sunnuntaina
10.10.2010. Kiitos esiintyjille, kiitos kuulijoille! Konsertista lisää tässä! Konsertin taiteilijat olivat Aulikki ja Pertti Eerola, Nicholas Söderlund ja Tuula Hällström, Markku Hietaharju, Susanne Kujala ja Kari Vuola sekä Canzonetta Nova -kuoro, johtajana ja solistina Erkki Rajamäki. Konsertin järjestivät yhdessä Järvenpään Sibelius-viikot, Sibelius-Akatemia ja Järvenpään seurakunta. |
Kirkkomusiikkijuhlat pidettiin
Kuopiossa
Joka 5. vuosi järjestettävät
valtakunnalliset kirkkomusiikkijuhlat pidettiin
kesäkuussa 2006 Kuopiossa.
Verkkovirsikirja avautui
Kirkon nettipalveluiden odotetuin
uutuus, verkkovirsikirja
on avautunut. Sivujen tekninen toteutus on Timo
Lehtosen.
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osasto järjesti koraalisoiton ja virsisäestyksen kurssipäivän Helsingin Vanhassa kirkossa torstaina 30.3.06. ruotsalaisvieraan Mats Åbergin johdolla. Kurssin aktiivit olivat kirkkomusiikin opiskelijoita, ja kurssia seuraamaan oli vapaa pääsy. Päivä huipentui virsilauluiltaan Olaus Petrin kirkossa. Urkurina oli Mats Åberg, ja illan juonsi Kaj-Erik Gustafsson. Tilaisuudessa laulettiin vastikään suomeksi ilmestyneen Ruotsin kirkon virsikirjan virsiä. Päivä oli samalla myös Organum-seuran vuosikokouspäivä, jonka yhteydessä otettiin käyttöön Sibelius-Akatemian arvokkaat, kunnostetut Thulé-urut vuodelta 1906. Maamme liturgisen soiton opettajat jatkoivat vielä seuraavana päivänä seminaariaan Kirkon koulutuskeskuksessa Järvenpäässä.
Sibelius-Akatemia esittäytyi tammi- helmikuun vaihteessa reilun viikon mittaisen SibaFestin puitteissa. Myös kirkkomusiikin osasto oli mukana päivittäin tarjoten musiikkia psalmeista kantaatteihin, vanhasta musiikista gospeliin, messusta aamuhetkiin jne. mm. yhteistyössä Taivallahden seurakunnan kanssa. Viikon huipentumiin kuului Dietrich Buxtehuden kantaattisarjan Membra Jesu nostri esitys Olaus Petrin kirkossa.
Kanttoripäivät Seinäjoella
Valtakunnalliset kanttorien
neuvottelupäivät järjestettiin helmikuussa
Seinäjoella.
Söderlund ja Lättilä menestyivät
Lappeenrannassa
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin
osaltolla opiskeleva Nicholas Söderlund sai miesten
sarjan kakkospalkinnon loppiaisena päättyneissä
Lappeenrannan laulukilpailuissa. Kanttorin opintonsa
jo valmiiksi saanut Jenni Lättilä palkittiin
puolestaan erikoispalkinnolla.
2005
Harald Andersénin alternatim-satsit
julki
Useamman kanttoripolven kouluttaja
ja kanttorien koulutuksen kehittäjä, professori Harald
Andersén (1919 - 2001) toimi pitkään myös itse
kanttorina Helsingissä säveltäen ja sovittaen
runsaasti musiikkia Helsingin ruotsalaisen Tuomaan
seurakunnan (Tomas församling) jumalanpalveluksiin.
Myös kirkkomusiikin
opiskelijat pääsivät tutustumaan mm. Andersénin
vuorovirsisovituksiin käytännöllisten harjoitusten
yhteydessä. Sovitukset on nyt julkaistu
Kyrkomusikerföreningen rf:n ja porvoolaisen
Canto-kustantamon toimesta kahtena 35 sovituksen
kokoelmana Alternatimsatser I ja II. Julkaisut ovat
ruotsinkielisiä, mutta useimmissa tapauksissa niiden
kolmiääniset (SAB) satsit ovat helposti
laulettavissa myös suomeksi.
Etsitkö
suomennoksia
vieraskieliseen vokaalimusiikkiin?
Tutustu Sibelius-Akatemian LAURA-tietokantaan,
joka sisältää suuren määrän niin
kuoroille kuin solisteille sävellettyjen tekstien
suomennoksia. Laura-palvelun suomennokset ovat
pääosin suorasanaisia, joskus myös laulettavia. On
hyvä muistaa, että se mikä sopii laulettavaksi, ei
aina ole omiaan ohjelmalehtisen tekstiksi;
jälkimmäisessä tapauksessa on usein parasta käyttää
sanatarkkaa suomennosta.
Oma lajinsa ovat kirkkomusiikkiteosten
suomennokset. Liturgisissa
yhteyksissä on luontevaa pyrkiä käyttämään ns.
virallista suomennosta tai ainakin viittaamaan
siihen (esim. messun osat, Raamatun teksti,
virsirunot jne.), jollei se olennaisesti poikkea
säveltäjän käyttämästä versiosta ja tästä johtuvista
musiikillisista ratkaisuista.
Mozartin Requiem - messu
vai konsertti?
Päädytään kumpaan
tulkintaan hyvänsä, on hyvä muistaa, että requiemin
eli hautausjumalanpalveluksen eli sielunmessun
tekstien lähtökohta on liturginen. Niinpä mm.
ohjelmalehtisen suomennoksen olisi hyvä assosioitua
lähteisiinsä; antaahan se kuulijalle tärkeän
kiinnekohdan jäsentää kokonaisuutta.
Usein joutuu
lukemaan hyvää tarkoittavia käännöksiä, joista on
vaikea ymmärtää itse asiaa, vaikka sanat olisivat
sinänsä suoraan sanakirjasta. Esimerkiksi Mozartin
Requiemin johdantopsalmi on psalmista 65. Lainataan
sitten alkukielestä tai Vulgatan latinasta tehtyä
suomennosta, viittaus psalmiin 65 valaisisi
kuulijalle, että kyseessä todella on psalmi. Kyrie
eleison on puolestaan sama Herra, armahda meitä
-laulu, jonka laulamme jokaisessa messussa kautta
kristikunnan. Suomalaisittain on suorastaan rintaa
röyhistyttävää, että olemme säilyttäneet
virsikirjassamme Dies irae -sekvenssin. Mozartin
Requiemin ehkä kuuluisimman osan kohdalla kannattaa
siis viitata virteen 158, vaikka ohjelmalehtisessä
käytettäisiinkin sanatarkempaa suomennosta.
Sibelius-Akatemia juhli entisen rehtorinsa Taneli Kuusiston (1905 - 1988) 100-vuotissyntymän muistoa järjestämällä mm. kaksi konserttia lokakuun lopussa. Kuusiston urku- ja kuoroteoksia kuultiin kirkkomusiikin osaston ja yksinlauluja laulumusiikin osaston järjestämissä konserteissa. Taneli Kuusiston ikätovereihin kuuluu virolainen urkuri, kuoronjohtaja ja säveltäjä Enn Võrk (1905 - 1962), jonka Aksel Kallaksen runoon säveltämä Herää, sydän, nukkumasta (virsi 569) kuuluu myös suomalaisen virsikirjan uusiin kevätvirsiin. Sekä Kuusisto että Võrk olivat aktiivisia liturgisen musiikin säveltäjiä. Enn Võrkin messusävelmät ja virret soivat Tallinnan tuomiokirkossa sunnuntaina 30.10. vietetyssä messussa. Martti Laitinen löysi Ylen arkistosta nauhan, jolla yleisradion toimittaja Jussi Koskiluoma esittelee Tarton yliopiston kirkkoa vuonna 1938. Tämän harvinaislaatuisen nauhoituksen taustalla soi Enn Võrkin itsensä improvisoima urkuversio kuorolaulustaan Lilleside (Kukkakimppu).
Sibelius 4 ilmestyi
Englantilaisen
Sibelius-nuotinnusohjelman versio 4 on ilmestynyt.
Versiopäivitys on maksullinen, mutta siihen voi
tutustua ilmaisen demo-version välityksellä. Tästä
kuten myös Finale 2006 -päivityksestä luet
lisää nuotinnus-alasivun
linkeistä!
Arrotajad-yhtye on virolainen
kansanmusiikille ja säveltäjä Edgar
Arron kansanmusiikkisovituksille
omistautunut yhtye. Arrotajad vieraili heinäkuussa
2005 Lohtajan kirkkomusiikkijuhlilla.
Edgar Arro (1911 -
1978) sovitti kymmeniä kansansävelmiä uruille
säilyttäen sävelmämuodot alkuperäisinä ja pukien ne
moderniin sävelkudokseen. Ainutlaatuiset sovitukset
ovat saaneet Anneli Kont-Rahtolan, Celia Roosen ja
Ene Salumäen tarttumaan haasteeseen esittää
kansanmusiikkia vuoroon "alkuperäisenä", vuoroon
Arron sovituksina ja sekä soittaen että laulaen.
Celia Roosen soittimena on säkkipilli, Anneli
Kont-Rahtola soittaa huilua, viulua ja kannelta, ja
Ene Salumäe urkuja. Yhtye esiintyi kesällä 2004 Viljandin
kansanmusiikkifestivaalilla. Lisää
Arrosta ja Arrotajad-yhtyeestä!
Maskun Hemmingin
virsikirja 400 vuotta
Vuosi 2005 on Hemminki Maskulaisen
virsikirjan juhlavuosi. Pääjuhlaa vietettiin
toukokuussa Maskussa ja Turun seudulta.
Vuoden 1605 suomalainen virsikirja
säilytti asemansa pitkään, sillä vuoden 1701 "uuteen"
virsikirjaan siirtyi Hemmingin kirjan aineisto
käytännössä sellaisenaan. Nykyisessä virsikirjassamme
on edelleen viidettäkymmentä Hemmingin runoa tai
suomennosta.
Capellasta ilmestyi
reader-versio
Nuotinnusohjelma Capella on saanut
tuekseen nk. reader-version eli ilmaisen apuohjelman,
jolla voi avata ja tulostaa Capellalla tehtyjä
nuotteja ilman, että omistaa ohjelman maksullista
versiota. Tämä lisää Capellan joustavuutta ja
helpottaa nuottien jakelua. Kun olet tehnyt
nuottidokumentin Capellalla, kuka hyvänsä voi tulostaa
sen Capellan reader-versiolla.
Capella reader on noudettavissa
ohjelman saksalaisilta kotisivuilta osoitteesta www.capella.de
Kotkan kansainvälisen urkukilpailun huhtikuussa 2005 voitti hollantilainen Hayo Boerema.
Uusia äänitteitä
Virsilevyjen ja
koraali-innostuksen myötätuuli jatkuu. Luterilaisen kulttuurin säätiö
on julkaissut 'Virsi elää' -äänitteen, jolla Jorma
Hynninen, Esa Ruuttunen ja Erkki Tuppurainen esittävät
mm. vuoden 1701 virsikirjan ja Siionin Virsien
aarteistoa. Äänite leikkaa vahvasti tätä päivää, sillä
virsien sovitukset (mm. Erkki Tuppurainen, Ilmo
Riihimäki ja Uolevi Tikkanen) tuovat mukaan oman
aikamme sävelkielen.
Myös viimeaikaisissa urkulevytyksissä virsi on ollut usein punaisena lankana. Risto Ainali on tallentanut Kalajoen kirkon kahdet urut levylle 'Nyt ylös sieluni'. Ainali esiintyy levyllä myös säveltäjänä. Viehättävä Passacaglia pohjautuu koraalisävelmään 'Voisinpa Jeesuksestani' (virsi 343). Näytteessä kuullaan teoksen ensimmäisen taitteen päätös, joka johtaa duurijaksoon. Passacaglia on vuodelta 2003 ja soi tässä kirkon uusilla uruilla. Uusi "vanha" soitin on levyllä ennen kaikkea barokin musiikin tulkkina. Näin soi Bachin Orgelbüchlein-koraali Wenn wir in höchsten Nöten sein. Toivo Kuulan Intermezzo soi itseoikeutetusti vanhalla soittimella. Kuulokuva on teoksen huipentumasta, jossa hetkeksi moduloidaan Ges-duuriin. Kalajoen uruista vanhemmat ovat Kangasalan Urkutehtaan valmistamat vuodelta 1931. Romanttisen soittimen äänikerroista yli kolmannes on vuosisadan alussa rakennetuista uruista, jotka muilta osin tuhoutuivat kirkon palossa vuonna 1930. Lähinnä pääsormiolla ja jalkiossa kuullaan yhä vuoden 1903 sointeja. Kirkon uudet urut ovat vuodelta 2000. Sotkamon Urkurakentajien soitin hakee tyylinsä barokin pohjoissaksalaisesta perinteestä. Levyn (KSYCD-01) on tuottanut Kalajoen seurakuntayhtymä.
Keravan seurakunnan kanttori Eija Repo perusti Oodi-yhtyeen vuonna 1997. Oodi on herkkä ja joustava, noin 12 äänen ensemble, joka laulaa yhtä lailla vanhaa kuin uutta musiikkia. Niinpä levy alkaa Tallisin ja Allegrin helmillä ja jatkuu Kari Karjalaisen, Markku Kilpiön, Lauri Saikkolan, Jarkko Yli-Annalan ja maestro Revon omilla teoksilla, jotka todistavat myös uuden kirkkomusiikin elinvoimasta. Eija Repo on saanut säveltää omalle yhtyeelleen, jonka tuntee hyvin. Isä meidän soi Oodin laulamana aidosti ja valoisasti. Gregorio Allegrin Miserere on tunnettu korkeista diskanteistaan. Oodin sopraaanot laulavat stemmansa vakuuttavan kauniisti. Markku Kilpiön virsi Taivas maata koskettaa (Anna-Maija Raittila) päättää levyn. Oodin kera esiintyy nyt lapsikuoro Sinisiivet.
Hyvin toimitetun levyn (KSRCD-01) on äänittänyt Mika Koivusalo ja tuottanut Keravan seurakunta.
Uusia
koraalialkusoittoja
Aina uuden tarpeessa oleva
koraaliohjelmisto on saanut tervetulleen lisän, kun Kari
Vuola on julkaissut alkusoittokokoelman '55
koraalialkusoittoa'. Musiikin tohtori Kari Vuola
toimii Naantalin seurakunnan kanttorina, ja
koraalialkusoitot ovat syntyneet omaan tarpeeseen.
Niinpä ne sisältävät kätevästi aineistoa myös
sellaisiin koraaleihin, joihin alkusoittoja on ollut
niukalti saatavilla.
Vuolan koraalialkusoitot ovat luontevan soittimellisia ja tarjoavat käytännöllisinäkin pirteitä haasteita. Useissa tapauksissa valittavana on kaksikin alkusoittoa samaan virteen. Koraalien rinnakkaistekstit mukaanlaskien kokoelma tarjoaa mukavan määrän materiaalia kohtuuhintaan 20 euroa. Julkaisun voi tilata suoraan säveltäjältä. (Poista osoitteesta x-merkit, jotka on lisätty roskapostilta suojaamiseksi!)
2004
Uusia äänitteitä
Vuosi 2004 oli antelias
virsiäänitteiden ystäville. Vaikka Sinfonia Lahden
CD-sarja tuli ainakin toistaiseksi täyteen, uusia
tasokkaita levytyksiä ilmestyi runsaasti. Esittelen
seuraavassa viisi uutuutta, joista yksi on kuoron
säestyksetön levytys, toinen niin ikään kuoroäänite
kahdella urkukoraalilla höystettynä, kolmas ja neljäs
solistin ja urkurin luovan yhteistyön tulosta ja
viides pelkästään urkujen hoitavaan sointiin luottava.
Sofia Magdalena -yhtyettä johtaa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Raimo Paaso. Levyn Aurinkomme ylösnousi edustamat "pohjoisen hengellisyyden tulkinnat" on ymmärretty avarasti. Tasokkaan ja mielenkiintoisen kokonaisuuden säveltäjiä ja sovittajia ovat Armas Maasalo, Taneli Kuusisto, Ahti Sonninen, L.J.G. Stråhle, Markku Kilpiö, Jaakko Löytty, Lauri Nurkkala, Arto Turpela, Kari Kuosmanen ja Risto Ainali. Ajankohtaisesti mukana on myös kaksi Ruotsin kirkon virsikirjan virttä noin vuosi sitten ilmestyneestä suomenkielisestä laitoksesta.
Sama johtaja, Raimo Paaso, jatkaa Pohjois-Pohjanmaan kanttorikuoron ohjaksissa levyllä Ei mikään niin voi virvoittaa. Taneli Kuusisto, Lauri Nurkkala ja Arto Turpela ovat edellisen äänitteeen kanssa yhteisiä takuunimiä. Erityisesti tämä äänite on velkaa Tuomo Nikkolan sovituksille, joissa tartutaan yhtä luontevasti 1600-luvun klassikoihin kuin Pekka Simojoen uuteen sävelmään. Mukana on myös kaksi Nikkolan urkukoraalia, jotka soittaa Maija Tynkkynen.
Edelleen levyllä ravitsevat Harald Andersénin sovitus Oscar Ahnfeltin sävelmästä Päivä vain, Jouko Linjaman satsit H.W. Pöyhtärin sävelmään Kirkasta, oi Kristus sekä Jaakko Hulkkosen sovitus Erkki Melartinin sävelmästä virteen Hyvyyden voiman. Ja on tärkeää, ettei uusklassikoita unohdeta: Hugo Distlerin motetti Kiitos nyt Herran on aina ajankohtainen.
Kolmas levytys, Oi Jeesus, lohdutukseni, tarjoaa nautinnollisen saumatonta laulajan, Heikki Rainion, ja urkurin, Matti Oikarisen, yhteistyötä. Jälleen mukana ovat Maasalo, Kuusisto ja Stråhle, nyt yksilöllisestä ja meditatiivisesta kuulokulmasta. Erityisen painotuksen tuovat Jaakko Linjaman sovitukset ja Pentti Seppäsen sävellykset. Jälkimmäinen toimitti omakustanteena Siionin laulujen nuottipainoksen vuonna 1950. Kuin huomaamatta laulun lomaan ilmaantuu kolme urkuteosta, Oskar Linbergin taalalaisvirsi, Taneli Kuusiston Pastoraali ja Ilmari Krohnin Nyt ylös sieluni.
Yhtä aikaa intensiivisen ja rauhallisen kokonaisuuden olennainen tekijä ovat Hämeenlinnan kirkon uudet urut, jotka on rakennettu 1800-luvun mestarin, Friedrich Ladegastin esikuvan mukaan. Jos olet vieraillut Tallinnan tuomiokirkossa, tiedät mitä odottaa!
Levyistä neljäs on Jorma Hynnisen ja Kalevi Kiviniemen Herrasta veisaa kieleni, alaotsikoltaan Savolaisia herännäisvirsiä. Mainekkaiden huipputaitajien levyn kulttuurinen ainutlaatuisuus ovat Oskar Merikannon alku-, väli- ja loppusoitot. Levyn upeina urkuina soivat Hynnisen synnyinpitäjän, Leppävirran urut.
Viides levy on nimeltään Ylistaron kirkon urut. Nyt Kalevi Kiviniemi on puolestaan liki kotimaisemiaan, ja kaikesta kuuluu rakkaus tähän hienoon Kangasala-soittimeen vuodelta 1952. Levy on tekstivihkoa myöten mitä tasokkain. Paitsi äänitys, myös valokuvat ja ulkoasu ovatkin maestro Mika Koivusalon käsityötä (kuten edellisessäkin CD:ssä).
Levyn koostumus on taiteilijalleen tyypillisen rikas ja silti linjakas. Kehyksinä kuullaan Kiviniemen improvisaatiot ylistarolaisesta kansantoisinnosta Ah saavu, Jeesus. Hieno kokonaisuus ovat Marcel Duprén yhdeksän urkukoraalia Bachin inspiroimasta kokoelmasta 79 Chorals opus 28.
Capella 5 suomeksi
Nuotinnusohjelmien kilpajuoksussa suuret nimet, amerikkalainen Finale ja brittiohjelma Sibelius, ovat viime vuosina kirittäneet toisiaan näyttävään kehitykseen. Hyvänä kakkosena - jos edellä mainitut jakaisivat sen ykkössijan - on perässä tullut saksalainen Capella. Sen valttina on meillä ollut edullinen hinta ja suomenkielisyys.
Capellan maahantuoja mrone on rohkeasti lähtenyt suomentamaan myös ohjelman uuden version. Capellan käyttäjän kannattaa hyvinkin päivittää vanha versionsa uuteen. Epäilemättä Capella tulee saamaan myös uusia ystäviä entistä helpomman joskin yhä tutulta näyttävän käyttöliittymänsä ansiosta.
Capella on aina ollut näppärä pienimuotoisessa nuotinnuksessa ja soveltunut hyvin myös liturgisen musiikin erityistarpeisiin. Uudet ominaisuudet ovat silti merkittävä edistysaskel. Uuden dokumentin voi nyt aloittaa nk. partituuriavustajan tuella. Näin työpohjan rakentaminen jopa sivunumerointia myöten käy entistä luonnikkaammin.
Capellan käteviin ominaisuuksiin aiemminkin kuulunut grafiikan vienti on saanut uusia vaihtoehtoja. TIFF-kuva on erityisen kätevä tallennusmuoto, kun nuottisivu tai sen osa halutaan viedä esim. tekstidokumenttiin kuten osaksi käsiohjelmaa tai oppimateriaalia. GIF-muotoinen tallennus puolestaan mahdollistaa nuottikuvan viemisen vaikkapa nettisivuille. Jos taas internet-sivujen rakentaminen on vieras asia, Capella osaa myös suoraan tallentaa nuotin valmiiksi html-sivuksi, tosin ohjelman oman mainoslogon mukaan liittäen!
Capellan mukana tietokoneelle installoidaan erityinen apuohjelma Python. Tästä syystä Capella ei ole enää niin kevyt ja pieneen tilaan mahtuva kuin aiemmin, mutta Pythonin idea on tarjota käyttöön valmiita apuohjelmointeja eli skriptejä, ellei peräti houkuttaa ohjelmoimaan niitä itse! Tällainen plugin-tyyppinen kolmansien osapuolten kikkavarustelu on viime vuosina tullut muotiin; eri asia on, miten paljon tavallinen ”kuluttaja” tulee koskaan hyödyntämään tällaisia extra-ominaisuuksia. Olennaista on, että ohjelma on varmatoiminen, ja se toive näyttää toteutuneen ainakin omassa testikäytössäni.
Kotimaassaan kaikkien tuntema Hugo oli paljon muutakin kuin urkutaiteilija. Tästä ovat osoituksena hänen muistolleen omistetut musiikkipäivät seminaareineen, näyttelyineen ja konsertteineen Tallinnassa ja muuallakin Virossa lokakuun 26. - 31. päivinä.
Suomessa Hugo Lepnurm vieraili ensi kertaa jo vuonna 1932. Hän kertoo muistelmissaan kuulleensa tuolloin prof. Ilmari Krohnin musiikinteorian luennon, tutustuneensa Helsingin Kallion kirkon uusiin (edellisiin) urkuihin ja ihastelleensa prof. Elis Mårtensonin esitystä Bachin Passacagliasta Johanneksen kirkossa.
Lepnurm oli monialainen pedagogi, vaikka toiminta sodan jälkeisessä Virossa ei ollut helppoa. Lepnurm oli usein valtaa pitävien tahojen pannassa, mutta palasi oman tien kulkijanakin aina myös takaisin kulttuurielämän huipulle. Vielä normaalissa eläkeiässä hän kantoi merkittävän vastuun myös Tallinnan teologisen instituutin kirkkomusiikin kouluttajana.
Säveltäjänä Lepnurm oli harvinaisen monipuolinen, vaikka hän saattoi valittaa, ettei toiminta esiintyvänä taiteilijana ja pedagogina antanut tilaa opiskella säveltämisen uusia virtauksia. Perinteisen sävelkielen käyttäjänä hän kuitenkin loi persoonallisen tuotannon, jonka aikajänne on melkoinen. Viimeiset teokset syntyivät yli 80 vuoden iässä viime vuosikymmenellä. Vuonna 1992 sävelletty sekakuorolaulu Armastus Raamatun teksteihin on kuultavissa Hugo Lepnurmin juhlakirjan (Eesti Muusika Infokeskus) liitteenä olevalta CD-levyltä.
Edita Publishing Oy:n julkaisema Kirkkomusiikki käsittelee aihettaan luterilaisen ja läntisen perinteen näkökulmasta. Kirja oli työn alla useamman vuoden. Julkaisijan heittämät vaativat haasteet venyttivät aiottua aikataulua, mutta kirjan tekijöiden sinnikkyys palkittiin vihdoin elokuussa 2004. Hankkeen alullepanija ja sen toimitustyöstä päävastuun kantanut fil. maist. Liisa Lauerma toimii Sibelius-Akatemian koulutussuunnittelijana. Lauerman ja kustannustoimittaja Terhi Kouvon lisäksi toimituskuntaan kuuluivat Martti Nissinen, Pekka Suikkanen ja Juhani Haapasalo, jotka ovat myös artikkelien kirjoittajia.
Toimituskunta kutsui työhön melko joukon suomalaisia asiantuntijoita. Mukana ovat mm. Kari Kurkela, Ilkka Taitto, Pekka Kivekäs, Reijo Pajamo, Hannu Vapaavuori, Kaija Eerola, Sinikka Kontio, Raine Haikarainen, Hilkka-Liisa Vuori, Reijo Mattila, Seppo Murto, Pentti Pelto ja Heikki Kotila. Viimeksi mainitun panos on ollut kirjan sisällysluettelon ilmoittamaakin tärkeämpi, sillä luku ´Messun kulku´ perustuu Kotilan tekstiin, vaikka sisällysluettelo mainitsee toisin.
Kirjassa pyritään lähestymään
kirkkomusiikin eri osa-alueita monipuolisesti. Tämä
on voinut joskus johtaa aiheiden suppeahkoon
käsittelyyn. Toisaalta kirja voi tarjota
ahaa-elämyksiä juuri tiiviin ilmaisunsa,
lisätietolaatikoiden, runsaiden hakemistojen ja
900-luvulta alkavan Suomen kirkkomusiikin historian
kronologian avulla. Kirjaa voi mainiosti lukea myös
sivun sieltä, toisen täältä.
- - -
Mikko
Korhosen Tukholman musiikkimuseon
cembaloilla soittama improvisaatiolevy on ilmestynyt.
Nykykorvalle tekee hyvää saada keskittyä kolmen soittimen hienosyisiin, lopulta valtavan suuriin soinnillisiin eroihin. Vai mitä sanot tästä 1600-luvun Ruckersin melankoliasta, 1700-luvun puolivälin pienen Gormansin heleydestä tai niin ikään 1700-luvun puolivälissä rakennetun, yli kolmimetrisen Bromanin majesteettisuudesta! (Näytteet levyltä Ruckers - Gormans - Broman / Mikko Korhonen improviserar. Levyä voi tiedustella hyvin varustetuista levykaupoista tai Sibelius-Akatemian Kuopion osastosta.)
- - -Koko virsikirja netissä
Kirkkohallitus on
toteuttanut pitkään toivotun palvelun ja toimittanut
koko suomalaisen virsikirjan verkkoon. Virsikirjan
linkki löytyy KJM:n sivulta kuten
käsikirjojen verkkolinkit. Aineistosta tullaan
luomaan tietokantatyyppinen monipuolinen hakemisto.
- - -
Viljandin
Kulttuuriakatemian kanttorikoulutus täytti 10
vuotta.
Sibelius-Akatemia ja Viljandin
Kulttuuriakatemia solmivat huhtikuussa 2004 virallisen
yhteistyösopimuksen. Yhteydenpitoa laitosten välillä on
ollut jo pitkään. Viljandin kirkkomusiikkiosaston johtajat
Ene Salumäe ja Aaro Tetsmann ovat opiskelleet myös
Sibelius-Akatemiassa, joten oppilaitosten suhteet ovat
olleet läheiset myös henkilötasolla.
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin
osaston edustajat olivat toukokuun alussa mukana juuri
EU:hun liittyneen naapurimaan kanttorikoulutuksen
juhlissa. Viljandin koulutus on poikennut suomalaisesta
sikäli, että opiskelijat ovat saaneet samanaikaisesti sekä
kanttorin että musiikinopettajan pätevyyden. Näin on
turvattu pientenkin paikkakuntien mahdollisuus saada
pätevä kanttori.
Kanttorikoulutuksen 10-vuotisjuhlaa vietettiin "työn merkeissä" jokakeväisen teemaseminaarin yhteydessä, jonka aiheena oli improvisaatio. Seminaarin huipentumina oli kaksi konserttia ja kompletorio.
- - -
J.L. Runeberg 200
Mitä kaikkea 200 vuotta sitten syntynyt J. L.
Runeberg oli ja teki, selviää virallisilta Runeberg-juhlavuoden
sivuilta.
- - -
Toiset valtakunnalliset kanttorien neuvottelupäivät järjestettiin Kuopiossa 4. - 6. helmikuuta. Samaan jatkoon pidettiin myös Kuopion perinteiset ekumeeniset kirkkomusiikkipäivät. Ensimmäiset valtakunnalliset kanttorien neuvottelupäivät olivat kaksi vuotta sitten Järvenpäässä. Kanttorien neuvottelukokouksia on eri muodoissaan järjestetty myös Lahden kansainvälisen urkuviikon ja Lohtajan kirkkomusiikkijuhlien yhteydessä. Vuoden 2006 valtakunnallinen kokoontuminen on Seinäjoella.
2003
Professori Olli
Porthan vietti joulukuussa 2003
taiteilijajuhlaa teemanaan '20 vuotta
ensikonsertista'. Porthanin konserttisarja jatkuu
helmikuussa; ks. lisää taiteilijan kotisivuilta,
joiden välityksellä voit tutustua konserttien
ohjelmiin sekä maestron ajatuksiin taiteesta ja
elämästä.
Ruotsin
kirkon virsikirjan suomenkielisen laitoksen
toimitustyö on valmistunut, ja kirja tuli painosta
loppusyksystä -03. Arkkipiispa K. G. Hammar
päättää kirjan johdantosanat näin: Suomenkielinen
Ruotsin virsikirja on kulttuuriteko. Olkoon se
siunaukseksi kirkollemme ja koko kansallemme,
rikastuttakoon se ruotsinsuomalaista kulttuuria
ja tulkoon monelle ruotsinsuomalaiselle
rakkaaksi kirjaksi.
Kirjaa voi tiedustella kirjakaupoista. Uuteen aineistoon on juuri ilmestynyt myös Yhteiskustannuksen julkaisema vihkonen Ruotsin kirkon virsiä kuorosovituksina (YK 116). |
Professori Kari Jussila täytti 60 vuotta marraskuussa 2003 työn merkeissä; Jussilan urkukonsertti Helsingin tuomiokirkossa myös radioitiin. Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osasto ja Organum-seura julkaisivat Kari Jussilan kunniaksi juhlakirjan Urut ajassa. Kirjaa myyvät Organum-seura ja nuottikauppa Ostinato.
Sibelius-Akatemian uutena kirkkomusiikin professorina aloitti 1.8.03 teol.tri, kanttori-urkuri Hannu Vapaavuori.
Markku Heikinheimo on tehnyt juhlalevyn Helsingin Finlandia-talon urkujen täyttäessä 30 vuotta. Levyllä soi Bach kuten juhlaan kuuluu, mutta erityisen vaikutuksen tekee uudempi ohjelmisto, joka soi Finlandia-talon Kangasala-uruilla yllättävänkin mehevästi. (The Finlandia Hall Organ, Markku Heikinheimo, urut, ja Markku Hannola, lyömäsoittimet; Bach - Sibelius - O. Merikanto - Englund - Honkanen - Bashmakov - Reubke)
Juvan kirkon uudet urut vihittiin käyttöön tammikuussa 2003.
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osasto on avannut Suomen historiallisten urkujen nettisivuston osoitteessa http://www2.siba.fi/shu Sivujen julkistamista juhlittiin Sibelius-Akatemian urkusaliin hankittujen italialaisten urkujen käyttöönoton yhteydessä. Vihkiäiskonsertin soitti prof. Francesco Di Lernia (kuvassa), joka piti myös kahden päivän kurssin italialaisen urkumusiikin tulkinnasta. |
![]() |
Helsinkiläinen Johanneksen Kamariorkesteri ja -kuoro ovat toimineet 20 vuotta ja sen kunniaksi niiden perustaja ja johtaja Pertti Eerola sai soivan lahjan: Johanneksen Kamariorkesterin kannatusyhdistys ry on julkaissut kahden CD:n kansion, jonka säveltäjiä ovat Beethoven, Liszt, Bruckner, Gustafsson ja Linkola. Levyä voi tilata numerosta 050-5264088.
Lappeenrannan Sammonlahden seurakunnan kanttori Riikka Viljakainen voitti lokakuussa J. J. Fux -urkukilpailun Itävallassa ja sai vastikään myös nuorelle, lahjakkaalle urkurille jaettavan Arp Schnitger -palkinnon Saksassa.
Turun Mikaelinkirkon uusien
Grönlund-urkujen vihkiäiskonsertin soitti 13.10.02
Marko Hakanpää. Kannattaa käydä Markon
sivuilla tutustumassa hankkeeseen ja
runsaaseen konserttitarjontaan.
![]() |
"Siispä kiitoksen Sulle
laulelen, sopertelen savikielin" lainaavat
levyntekijät Jari Parviainen (basso) ja Miikka
Lehtoaho (urut) Pentti Koskelon runoa Siionin
laulujen kokoelmasta.
Muuramen kanttori Jari Parviainen ja kanttoriksi Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Miikka Lehtoaho ovat tehneet puhuttelevan levyn Turun tuomiokirkossa. Siionin lauluja tuntematonkin kuulija nappaa monta tuttua sävelmää levyn onnistuneista valinnoista. Levyn ilme huokuu rauhaa ja hyvää yhteishenkeä sekä samalla spontaanisuutta: Miikka nauttii suurten urkujen rikkaista mahdollisuuksista improvisoiden ja harmonisoiden tuoreesti. |
(Kuvassa vasemmalta tuntiopettajat
Pekka Suikkanen ja Harri Viitanen,
osastonjohtaja Peter Peitsalo, lehtori Kaj-Erik
Gustafsson ja tuntiopettajat Lasse Erkkilä ja
Eero Annala.
Pekka ja Harri
ovat Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan
urkureita, Lasse Järvenpäässä toimivan Kirkon
koulutuskeskuksen kouluttaja ja Eero Keravan
kanttori sekä Helsingin hiippakuntakanttori.)
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osasto on viime vuosina satsannut liturgisen musiikin "profiilin nostoon". Pyrkimyksenä on ollut luoda jumalanpalveluksen musiikista vastaamiseen valmistavista oppiaineista entistä keskeisempiä. Liturgisen soiton opetus on laajentunut sekä lähtökohdiltaan että syventymismahdollisuuksiltaan. Ennen varsinaista koraalisoiton ja messusoiton oppijaksoa aloitetaan ryhmänä näiden taustoista, jotka auttavat hahmottamaan myös päämääriä. Varsinaisen liturgisen soiton oppijakson jatkoksi on toisaalta luotu uusi vapaaehtoinen jatkokurssi, jolla syvennetään opittuja taitoja.
Liturginen musiikki on tullut viime vuosina näkyvästi esiin. Jumalanpalvelusuudistus on kuin luonnostaan haastanut määrätietoiseen toimintaan ja antanut runsaasti virikkeitä elävään messusoittoon ja itse asiassa messun musiikin vokaalisten ja instrumentaalisten elementtien yhä rikkaampaan vuorovaikutukseen.
Kuvassa pöydän ääressä istuvat kollegat ovat hyvä esimerkki yhteistyöverkostosta. Kirkkomusiikin koulutuslaitoksissa on toki aina oltu käytännön yhteydessä "kenttään", koska ala on pieni ja haasteet silti moninaiset. Tänään verkostoituminen merkitsee entistäkin konkreettisempia mahdolisuuksia saavuttaa samansuuntaisia etuja.
![]() |
Kanttorien
ensimmäiset valtakunnalliset neuvottelupäivät
pidettiin Järvenpäässä 5.-7. helmikuuta 2002.
Paikalla oli parhaimmillaan yli 300 kanttoria.
Päivillä tavattiin, keskusteltiin, opiskeltiin, pidettiin hauskaa ja vietettiin monta hyvää hetkeä mm. Järvenpään kirkossa. Tässä muutama kuva muistoksi. Kiitos käynnistä! |
Palstan ylläpito jh