Peeter Süda (30.1.1883 –
3.8.1920) – virolainen säveltäjä, urkutaiteilija ja pedagogi –
kuului siihen 1900-luvun alun virolaisen kulttuurielämän
kansalliseen heräämiseen ja kansainväliseen nousukauteen
johtaneeseen ”taideperheeseen”, jonka edustajat ovat yhä vahvasti
esillä elävinä taiteilijoina, vaikka Südan kuolemastakin on kulunut
jo yli sata vuotta. Vuonna 2023 vietetään Peeter Südan syntymän
140-vuotisjuhlaa. Syntymäpäiväksi 30.1. ilmestyi Klassikaraadion ohjelma Südasta ja kirjailija
Anton Hansen Tammsaaresta (145 v). Tämän palstan ylläpitäjä sai olla
mukana Südan 130-vuotissyntymäpäivän
vietossa, mm. Viron Teatteri-
ja Musiikkimuseossa. Tässä pieni videoklippi kotoisasta ja
täynnä pikku yllätyksiä olleesta juhlahetkestä Teatteri- ja
Musiikkimuseossa 30.1.2013 :
jh
2013 Videon
aloittaa juhlakuoron harjoitus Peeter Südan ainoasta säilyneestä
kuorolaulusta. Tässä kansanlaulussa lauletaan pellavankorjuusta
(lina katkumine). Kuoroa johtaa Raul Talmar. Tämän jälkeen jo koolle
tullut juhlaväki saa laulaa saarenmaalaisen kansanlaulun, ilmeisesti
Peeter Südan talteen keräämän, jonka sävelmää Süda käytti
urkukappaleensa 'Pastorale' teemana. Laulun komppasi Ene Salumäe
Artur Kappin harmoonilla. Salumäe myös soitti Peeter Südan
opiskeluaikaisen modulaatioharjoituksen tämän kotiuruilla, jotka
kuuluvat museon arvosoittimiin. Museon soittimiin kuuluu myös
posetiiveja, ja juhlan päätteeksi kuultiinkin Peeter Südan
'Scherzino' posetiiville sovitettuna, posetiivarina juhlahetken
juontaja, museon musiikkiosaston johtaja Risto Lehiste. Videolla
flyygelin ääressä istahtava Ivalo Randalu palautti juhlaväen mieliin
Peeter Südan elämänvaiheet ja persoonan. Tätä elävöittivät myös Argo
Aadlin lukemat ja Riina Roosen kommentoimat katkelmat aikalaisten
muistikuvista Peeter Südasta.
Videolla näkyvissä muotokuvissa ovat Rudolf Tobias (Südan
kotiurkujen yllä) ja Südan läheinen ystävä ja säveltäjätoveri Mart
Saar. Peeter Südan kuva on tällä sivulla vähän alempana.
Lue alta jh:n esittely Ines Maidren Süda-levytyksistä!
Ines Maidre toi Peeter Südan estradille
Peeter Süda, composer & organist; EMIC 2005, kirja + CD
Peeter Süda, The Complete Organ Music; Carillon Music 2006, CD
Viron urkutaiteen tienraivaajiin kuuluva, edelleen ajankohtainen
säveltäjä Peeter Süda (1883
– 1920) vastaa monessa suhteessa idealistisimpiakin käsityksiämme
teeskentelemättömästä taiteilijasta. Süda oli syntyisin Saarenmaan
sydänmailta, luonnon keskeltä mutta samalla otollisista oloista.
Peeterin vanhemmat harrastivat musiikkia (Südan perheen kotiurut
ovat nykyisin Tallinnan teatteri- ja musiikkimuseossa), ja Peeter
sai hyvän tuen omalle kiinnostukselleen vilkkaasta paikallisesta
musiikkielämästä. Kihelkonnan kirkossa oli kelpo urut (joita
parhaillaan restauroidaan), ja seurakunnan musiikkielämää ohjasi
taitava ja innostunut kanttori Ado Knaps. Kun Südan koulukin oli
”nykyaikainen” ja taiteita suosiva, oli aivan luonnollista, että
pikkuisen Atlan kylän Tammikun talon 19-vuotias nuorukainen suuntasi
opintielle Pietarin konservatorioon, aikansa arvostetuimpiin
kuuluvaan taidelaitokseen.
Peeter Süda viihtyi Pietarissa kymmenen vuoden ajan opettajinaan mm.
maineikkaat Louis Homilius ja Jacques Handschin. Vuonna 1912 Süda
asettui pysyvästi Tallinnaan, missä hän toimi arvostettuna
konserttiurkurina, pedagogina ja säveltäjänä kesällä 1920
odottamatta tapahtuneeseen, punataudin aiheuttamaan kuolemaansa
asti. Vasta 37-vuotiaan taiteilijan elämä katkesi kovin varhain.
Hiottua niukkuutta
Süda oli säästeliäs niin konsertoijana kuin säveltäjänä.
Syvällisesti sivistynyt taiteilija, jonka jäämistö käsitti lähes 700
nuottijulkaisua ja kirjaa, käytti mieluusti aikaansa lukemiseen ja
uuden opiskeluun, ja erinomainen improvisoija saattoi hioa
sävellyksiään vuositolkulla. Olosuhteet Tallinnassa olivat mainiot.
Estonian konserttisali ja Jaanin kirkko saivat kumpikin suurehkot
Terkmann-urut vuosina 1913 ja 1914, ja molemmissa Süda tapasi
esiintyä. Myös Tallinnan tuomiokirkon urkujen laajennus valmistui
vuonna 1914, mutta koska kirkko oli tuolloin saksalaisen seurakunnan
käytössä, ei ole varmaa, soittiko Süda koskaan näitä myöhemmin niin
maineikkaita Ladegast-Sauer urkuja.
Viron tämän päivän nimekkäimpiin urkutaiteilijoihin kuuluva,
nykyisin Bergenin Grieg-akatemiassa toimiva ja ympäri Eurooppaa
konsertoiva Ines Maidre on
tutkinut ja esittänyt ahkerasti Peeter Südan urkutuotantoa, jonka
julkaiseminen eteni aikanaan hitaasti. Südan soitetuin teos Ave
Maria painettiin 1930-luvulla, mutta säveltäjän kaikkiaan seitsemän
valmiiksi saattamaa urkukappaletta tulivat julki vasta vuosikymmeniä
myöhemmin. Vuonna 2004 ilmestyneessä uudessa kokonaislaitoksessa
(Estonian Organ Society) on pyritty korjaamaan aiempien
nuottilaitosten virheitä ja palattu mahdollisimman tarkasti Südan
käsikirjoituksiin. Niinpä Maidren kaksi noin 10 vuoden välein tehtyä
kokonaislevytystä tarjoavat monella tapaa antoisan mahdollisuuden
myös vertailuun.
Koko tuotanto yhdellä CD:llä – tai
kahdella!
Ines Maidren levytyksistä vanhempi, joka (Tallinnan tuomiokirkon
urkujen ollessa remontissa) on äänitetty Helsingin Johanneksen ja
Vanhankirkon uruilla vuonna 1996, on liitetty osaksi Maidren
toimittamaa kirjaa (Peeter Süda, composer & organist; EMIC
2005). Viime jouluna Tallinnan tuomiokirkossa äänitetty CD (Peeter
Süda, The Complete Organ Music; Carillon Music 2006) on Maidren
”päivitetty versio”, vakuuttava ja valloittava äänidokumentti
säveltäjästä, joka omistautui miltei tyystin uruille.
Myös Tallinnassa tehdylle uutuuslevylle on otettu pari Helsingin
nauhoitetta, mikä sopii kokonaisuuteen yllättävän hyvin. Ennen omia
remonttejaan levylle taltioidut Johanneksen ja Vanhankirkon urut
ovat kuitenkin kovassa kilvassa Tallinnan tuomiokirkon upean
soittimen ja akustiikan kanssa. Südan täydellinen helmi Ave Maria
voisi tuskin soidakaan muualla niin aidosti kuin Tallinnassa, ja
yhtä persoonallisen Basso ostinaton muhkeat bassosoinnit hakevat
todella vertaistaan.
Südan suurimuotoisin urkuteos, Preludi ja fuuga g-molli, valmistui
vain pari viikkoa ennen taiteilijan kuolemaa. Teostaan säveltäjä
hioi vuosikaudet ja jätti lopultakin jälkeensä useampia eri
versioita, kuin asettaen soittajan valitsemaan. Süda-kirjansa CD:llä
Ines Maidre aloittaa preludin nopealla sävelkuviolla. Tallinnan uusi
versio alleviivaa pitkin aika-arvoin preludin alun säveliä Es (=S) -
D - A, jotka tuovat säveltäjän oman signeerauksen esiin
koskettavasti.
Peeter Südan urkuteokset:
Fuuga f-molli 1910
Ave Maria (en forme de variations) 1914
Basso ostinato 1914
Scherzino 1916 - 1918
Gique (á la Bach) 1918 - 1919
Pastorale 1920
Preludi (1920) ja fuuga (1914) g-molli
Useita keskeneräisiä käsikirjoituksia
Sovituksia uruille; mm. Lisztin sinfoninen runo Tasso (mukana Ines
Maidren levyllä)
Juhani Haapasalon artikkeli on julkaistu Organum-lehdessä 4 / 2006.
Ines Maidren Süda-levy on kätevästi tilattavissa
internetin välityksellä.
Ines Maidre vieraili Suomessa syyskuussa
2008 pitäen kurssin ja soittaen konsertissaan Peeter Südan kaikki
urkuteokset.