Peeter Südan Ave Maria
(vuodelta 1914) on todellinen helmi. Süda
esittelee yksinkertaisen, laskevan kromaattisen aiheen, kuin
chaconne-teeman. Esittely
mukaanlukien sävellys on kahdeksan variaation mittainen. Teema
esiintyy vuoroin toonikassa, vuoroin dominantissa, mutta
sävellaji ja harmoniat muuntuvat jatkuvasti.
Südan teeman voisi
myös laulaa
kyseisellä tekstillä; sen notaatiokin on havainnollisen
vokaalinen:

(voit kuunnella myös ääninäytteen,
jolla soivat Sibelius-Akatemian historiallisiin soittimiin
kuuluvat B.
A.
Thulén urut vuodelta 1906)
Sävellyksen intensiteetti kasvaa ensimmäisten muunnelmien
aikana, kunnes on edetty tritonuksen päähän
lähtösävellajista. Tämän puolivälin
jälkeen alkaa vähittäinen paluu alun mystisiin
tunnelmiin:

(ääninäyte on nyt soitettu
toisella historiallisella soittimellamme, englantilaisen Peter
Conacherin rakentamilla kotiuruilla vuodelta 1874)
Kuudes variaatio etenee kuudestoistaosanuottiarvoin, kuin
korkealla
liitelevä lintu.

(ääninäyte variaatiosta 6
on soitettu Järvenpään
kirkon Kangasala-uruilla)
Yllä olevat nuottikuvat ovat Peeter Südan urkuteosten
kokonaisjulkaisusta (Süda: Oreliteosed, Eesti Orelisõprade
Ühing, ISMN
M-54002-008-8).
Ene Salumäen kirjallinen työ Peeter
Süda (1883 - 1920) virolainen
urkutaiteilija ja säveltäjä (Sibelius-Akatemia
1995) on erinomainen suomenkielinen yleisesitys Südan
elämästä ja
sävellyksistä. Äskettäin on ilmestynyt myös
EMIKin (Eesti Muusika Infokeskus) viron- ja englanninkielinen
julkaisu Peeter Süda, helilooja
& organist.
Kirjaseen liittyy CD, jolla Ines Maidre soittaa
Südan urkuteokset Helsingin Johanneksen ja
Vanhankirkon uruilla.