Juhani Haapasalo
Suomen
siltaa
rakentamassa
Muistiinmerkittyä Suomen ja
Viron musiikkisuhteita (Soome-Eesti muusikasuhted) käsitelleestä konferenssista
Tallinnassa 20. joulukuuta 2007. Konferenssin järjestivät Eesti
Teatri-
ja Muusikamuuseum ja Suomen
Viron-instituutti.
Naapurusten, Viron ja Suomen
suhteet ovat veljeskansoille ehkä tyypillisesti olleet yhtä
aikaa läheiset ja itsestäänselvät, samalla kuitenkin niukasti
dokumentoidut ja siten monelta osin tiedostamattomat. Kun olen
ollut mukana lähinnä kirkkomusiikin yhteistyössä ja siinäkin
ensi sijassa muitten kasvattamia hedelmiä nauttien, oli
mielenkiintoista päästä mukaan konferenssiin, joka keskittyi
erityisesti orkesteri- ja kapellimestariyhteyksiin. Konferenssi
pidettiin Tallinnan historiallisen Teatteri- ja Musiikkimuseon
”sinisessä salissa” vanhankaupungin muurin katveessa.1
Sibeliuksesta
Siukoseen
Konferenssi oli omistettu
Viron ja Suomen 90-vuotiselle itsenäisyydelle sekä Jean
Sibeliuksen muistolle. Säveltäjämestarin kuolemasta tuli 20.9.07
kuluneeksi 50 vuotta, ja muistovuosi on saanut myös Virossa
runsaasti huomiota. Sibelius vieraili Virossa kahteen otteeseen
johtamassa teostensa Viron ensiesityksiä vuosina 1903 ja 1904.
Suomalaisista kapellimestareista Viron yhteyksiä oli viime
vuosisadan alkupuoliskolla ainakin Georg Schneevoigtilla, Armas
Järnefeltillä, Armas Maasalolla, Robert Kajanuksella, Elias
Kyanderilla ja Tauno Hannikaisella. Suomessa vierailivat
puolestaan ainakin säveltäjä-kapellimestarit Artur Kapp ja Juhan
Aavik.2
Kapellimestariyhteistyöstä
konferenssissa alustanut Tallinnan Yliopiston dosenti Maris
Kirme toi esille myös
aiheeseen välillisesti liittyvän, suomalaisittain
mielenkiintoisen tutkimuksen. Koululaulukirjoistaan ja mm.
kuorosovituksestaan Oi Kaananmaa tunnettu Vilho Siukonen teki
1930-luvulla väitöstutkimuksen lasten musiikkikoulutuksesta
Virossa ja Suomessa. Siukosen johtopäätelmien mukaan Virossa
korostui laulun ja ns. kansankulttuurin vahva asema
musiikkikasvatuksessa, kun taas Suomessa oli jo pidempään ollut
vallalla taidemusiikin viljelyn edistämiseen tähtäävä
kolutusjärjestelmä. Tämä näkyi myös Maris Kirmen mukaan Suomen
vahvemmassa panoksessa kapellimestarivaihdon parterina.
Virolaisten kapellimestarien invaasio Suomeen on tapahtunut
vasta 1900-luvun lopulla.
Teatteri- ja Musiikkimuseon
musiikkiosaston johtaja Alo Põldmäe kertoi Sibeliuksen musiikin
tulemisesta virolaisyleisön tietoisuuteen. Mielenkiintoisena
sivujuonteena Põldmäe kertoi virolaisen, sittemmin
amerikkalaistuneen kontrabassotaituri Ludvig Juhtin ja
Sibeliuksen kohtaamisista. Nuori Juht valittiin Helsingin
kaupunginorkesterin basistiksi syksyllä 1916. Raadissa istuivat
Kajanus, Merikanto ja Sibelius, joka erityisesti vaikuttui
Juhtin taidoista. Kansalaissodan levottomuudet veivät Juhtin
Helsingistä takaisiin kotimaahansa, josta hän siirtyi edelleen
Berliiniin, Lontooseen ja lopulta vuonna 1934 Bostoniin. Mutta
Juht palasi myös Suomeen ja tapasi Sibeliuksen Ainolassa elokuun
lopulla 1939, sodan uhan jälleen vallitessa Suomessa. Tätä
tapaamista Juht muisteli lämmöllä.3
Sibeliuksesta
Chopiniin
Ludvig Juhtin vieraillessa
Ainolassa Sibelius oli jo pitkästi yli seitsemänkymmenen
ikäinen. Myös säveltäjänä tunnettu Juht saattoi toivoa
ihailemaltaan mestarilta vielä teosta kontrabassolle. Sitä ei
Sibelius korkeaan ikäänsä vedoten luvannut. Ainolan hiljaisuutta
oli jo tässä vaiheessa kestänyt hyvän aikaa.
Viron Musiikki- ja
Teatteriakatemian professori Mart Humal käsitteli
esityksessään Sibeliuksen viimeisiin julkaistuihin teoksiin
kuuluvaa Surusoittoa
uruille, op. 111b. Humal muistutti, että Sibelius joutui
kirjoittamaan teoksen muutamassa päivässä Akseli Gallen-Kallelan
hautajaisiin maaliskuussa 1931 Gallen-Kallelan vävyn A. O.
Väisäsen (vrt. alaviite 2) tätä pyytäessä. Erik Tawaststjerna
viittaa sävellystyön kiireeseen pitäessään mahdollisena, että
Sibeliuksen Surusoitossa olisi kuultavissa myyttisen
kahdeksannen sinfonian aiheita. Yhden teeman osalta (tahdit 14 -
15 ja taas tahdista 22 alkaen) tähän ovat viitanneet useatkin
tutkijat. Sen sijaan vähälle huomiolle on Mart Humalin mielestä
jäänyt Surusoiton temaattinen sukulaisuus Frédérik Chopinin
b-mollisonaatin hitaan osan, Surumarssin kanssa. Tawaststjerna
mainitsee Sibelius-kirjassaan rytmiset vaikutteet, jotka
toisaalta ovat surumarssiaiheille yleisemminkin tyypillisiä.
Humal korostaa, että Sibeliuksen ja Chopinin välillä on myös
muita yhteyksiä mm. Surusoiton aloittavan teeman ja tahdista 8
alkavan nousevan sävelaiheen osalta, vaikka Sibeliuksen rohkeat
ja kromaattiset harmoniat (ja tahtilaji) poikkeavatkin Chopinin
Surumarssista.
Kapellimestarit
kurssissaan
Seminaaripäivän kiintoisasti
rakennetun ohjelman piristävään antiin kuului kahden aikamme
huippukapellimestarin, Jorma Panulan ja Eri
Klasin vapaasti pidetyt
puheenvuorot, joissa molemmat valottivat kannaltaan
virolais-suomalaista yhteistyötä. Klas oli myös Panulan työn
jatkaja Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan professorina.
Ensin kanttori-urkuriksi ja sitten kapellimestariksi opiskellut
Panula jatkaa toisaalta edelleen orkesterinjohtajien koulutusta
Tukholmassa, jossa mm. virolainen Risto Joost on hänen
oppilaansa. Ensimmäisen Jorma Panula -kapellimestarikilpailun
voittaja vuonna 1999, Olari Elts, on puolestaan ollut sekä
Klasin että Panulan opissa. Jo 1980-luvulla alkanut uusi
kukoistus kapellimestarien vaihdossa Viron ja Suomen välillä on
1900-luvun alkupuoliskon suomalaisinvaasioon verrattuna
kääntynyt vahvasti toisensuuntaiseksi.
Eräs virolais-suomalaisen
kapellimestarivaihdon keskeisistä vaikuttajista 1980-luvun
lopussa ja 90-luvun alussa oli Peeter
Lilje. Maestron elämä
päättyi jo 43-vuotiaana vuonna 1993 kesken dynaamisten
aktiviteettien. Lilje toimi tuolloin Oulun kaupunginorkesterin
ylikapellimestarina ja oli aloittamassa myös Estonia-teatterissa
vastaavassa tehtävässä. Peeter Liljen työtä Suomessa valotti
elävästi ja asiantuntevasti tämän puoliso, musiikkitieteilijä ja
pedagogi Maia Lilje. Päivän tiivistunnelmaisiin huipentumiin
kuului videoesitys, jossa Peeter Lilje johti Sibeliuksen toisen
sinfonian finaalin Pietarin Filharmonian salissa.
Maia Lilje alusti myös Juha
Kankaan ja
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin merkittävästä panoksesta
virolaisen musiikin esittämisessä Suomessa ja muuallakin.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri on myös levyttänyt virolaisten
säveltäjien kuten Arvo Pärtin ja Erkki-Sven Tüürin teoksia.
Kesällä 2008 Lohtajan Kirkkomusiikkijuhlilla esiintyvän
orkesterin ohjelmaan kuuluu mm. Tüürin Insula deserta (Autio saari). Kapellimestari
Juha Kangas palkittiin vuonna 1999 virolaisen säveltäjän Heino
Ellerin mukaan nimetyllä palkinnolla.
Väinö Sola
– Viron ystävä
Nuoremmankin polven
suomalaiselle opperalaulaja Väinö
Sola (1883 - 1961) on
vielä tuttu nimi ainakin radion ohjelmista. Itselleni uutta
tietoa oli Solan aktiivisuus Suomen ja Viron kulttuurisillan
rakentajana. Tämä toiminta ei rajoittunut vain Tallinnaan ja
Estonia-teatteriin, vaan Sola kiersi myös muualla Virossa omin
konsertein. Solasta ja muusta oopperayhteistyöstä kertoi tämän
päivän sillanrakentaja, oopperaohjaaja Arne Mikk, jonka tunnemme yhtä hyvin
suomalaisten oopperaproduktioiden kysyttynä ohjaajana.
Nuori teatteriohjaaja Arne Mikk ehdotti 1960-luvun puolivälissä
Ruotsiin emigroituneelle Eduard Tubinille oopperan säveltämistä
suomalais-virolaisen kirjailijan Aino Kallaksen historiallisen
romaanin Barbara von
Tisenhusen pohjalta. Tubin tarttui haasteeseen, ja
libreton kirjoitti Kallaksen tekstin pohjalta Jaan Kross. Vuonna
1968 valmistuneesta opperasta tuli menestys, ja Mikk ehdotti
Tubinille pian uutta näyttämöteosta, nyt Kallaksen romaanista Reigin pappi. Jälleen Kross
muovasi libreton ja ooppera valmistui vuonna 1971. Poliittisista
syistä sen ensiesitys kuitenkin siirtyi aina vuoteen 1979. Aino
Kallas on siis musiikinkin välityksellä ollut merkittävä
kulttuurisillan rakentaja Suomen ja Viron välillä. (Sitä paitsi
Kallaksen novelleista sävelsi 1940- ja 50-luvuilla kolme
oopperaa Tauno Pylkkänen, joka lapsuudessaan vietti kesiä
Saarenmaalla.)
Konferenssi keskittyi siis
tällä kertaa orkestereihin ja kapellimestareihin.
Epävirallisemmin esille tulivat myös monet muut yhteistyön
alueet. Kaikkien kulttuuristen yhteyksien edistäminen Viron ja
Suomen kesken on molemminpuolinen etu ja ilo. Konferenssista
kiittäen ja menestystä jatkohankkeille toivottaen!
- - -
1) Viron Teatteri- ja
Musiikkimuseo sijaitsee Tallinnan vanhankaupungin muurin
kupeessa osoitteessa Müürivahe 12. Itse rakennus ei ole
historiallinen, mutta museon esineistö ja laaja nuottiarkisto on
mitä kiintoisin. Museon alkuna voidaan pitää virolaisen urkurin
ja säveltäjän Peeter Südan (1883 – 1920) jäämistön
tallentamista. Museon soittimiin kuuluu myös Südan vanhempien
rakennuttamat kotiurut.
2) Sibeliuksen kumpikin
vierailu sisälsi kaksi konserttia, joissa esitettiin mm.
ensimmäinen ja toinen sinfonia. On oletettavissa, että
Sibeliuksen vierailut Virossa olisivat saaneet jatkoa, jolleivät
Venäjän vuoden 1905 levottomuudet olisi katkaisseet
yhteydenpitoa pitkäksi aikaa. Kukaan yllä mainituista
kapellimestareista ei vieraillut Virossa vuosien 1905 ja 1920
välillä. Sen sijaan kyllä musiikintutkija, sittemmin Helsingin
yliopiston musiikkitieteen professori A. O. Väisänen teki useita
tutkimusmatkoja Viroon, mm. vuonna 1913 Etelä-Viroon Setumaalle.
Väisäsen kiintoisa raportti on uudelleenjulkaistu nimellä
Setumaalta Harjumaalle (Tampereen Yliopisto, Kansanperinteen
laitos 1992).
3) Ludvig Juhtin vierailusta
Sibeliuksen Ainolassa syksyllä 1939 enemmän Alo
Põldmäen artikkelissa.