Juurun Mikaelin kirkon
urut saivat nimikko-CD:n
Suomessakin
opiskellut ja esiintynyt sekä myös kuoronjohtajana toiminut
virolainen urkutaiteilija, kirkkomuusikko ja pedagogi Kristel Aer julkaisi kesäkuussa 2009
ensilevynsä Juuru Mihkli kiriku
orel. Juuru sijaitsee
Tallinnasta nelisenkymmentä kilometriä etelään,
Raplan lähellä. Juurun seurakunnan Mikaelin kirkko sai
nykyiset urkunsa vuonna 1897. Reilut sata vuotta myöhemmin urut on
nyt restauroitu, ja Juurun kirkosta on tullut suosittu
kesäkonserttien ja kurssien paikka. Urut kunnosti Hardo Kriisa.
Suomalaiset Kalevi Mäkinen ja Helmuth Gripentrog vastasivat soinnillisesta
toteutuksesta.

Kristel Aerin edustava
äänite esittelee Jakob
Saarmannin urut hienolla tavalla. Levyn ohjelmisto
Sweelinckistä Bachiin ja
Rossista Muffatiin antaa monipuolisen kuvan instrumentista, joka
on
toisaalta aika tyypillinen 1800-luvun lopun virolainen
kirkkosoitin
mutta jossa samalla on monia omanlaatuisia piirteitä.
Jälkimmäiseen seikkaan on vaikuttanut mm. se, että
Saarmann käytti Juurun urkuihin useamman vanhan soittimen osia.
Levy alkaa komeasti Bachin d-molli -toccatalla ja fuugalla ja
hiljentyy
sitten Orgelbüchlein-koraaliin O
Mensch, bewein dein Sünde gross. Toisaalta
äänitteen rikas ohjelmisto houkuttaa kuulijan kokeilemaan
epätavallisempaa lähestymistapaa kuin vain alusta loppuun
kuunteleminen, varsinkin jos haluaa
makustella urkujen jaloa sointia askel askeleelta edeten.
Tämä kiinnostaa siksikin, että käytetyt
rekisteröinnit on huolella dokumentoitu muutenkin asianmukaiseen
kommentaarilehtiseen.
Aloitan siten raidan 3 aamuvirrellä, Georg Böhmin muunnelmilla
koraalista Christe, der du bist
Tag
und Licht. Ensin huiluja, sitten principaleja, ja lopuksi
molemmat sormiopillistöt kisailussa jalkion
cantus firmuksen yllä. (-tässä
näyte-)
Jatkan vielä eri
sointivärien parissa ja siirryn Böhmin koraaliin Vater unser.
Sen
soolon kruununa soi läpikuultava Quinte 2 2/3. Raita vaihtuu
Ciaconaksi ja
säveltäjäksi Georg
Muffat. Nyt saan kuulla myös kaikutehon (Echo)
vaikutuksen
kakkospillistön kaapin avautuessa ja sulkeutuessa. Runsaat trillit soivat
vapautuneesti ja
merkitsevästi, ja jo pelkkä
Gedackt
hurmaa yhtä hyvin ylä- kuin
alarekisterissään. (-näyte-)
Olen kypsä siirtymään Michelangelo
Rossin avantgardistisen Toccatan pariin ja avaamaan
korvani
myös plenolle Mixtur-kruunua myöten. Miten kouraisevasti
soitin vastaakaan Rossin hurjiin harmoniavyörytyksiin! Ja miten
vahva tulkinta! (-tässä lopputahdit-
) Tämän puhdistautumisen jälkeen on huoletonta kuljeksia
hetki lehmusten alla J.P.
Sweelinckin
tahdittamana. Jälleen uusi väri: Hohlflöte soi ensi
kertaa yksin
ja niin hellyttävästi. (-näyte-)
Saavun lopuksi tutuimpiin maisemiin. Kristel Aer avaa myös paljon
soitettuihin Buxtehuden
Passacagliaan ja Preludiin D-duuri tuoreen kuulokulman. Georg
Böhmin C-duuri -preludi on raikas ja helmeilevä.
Nyt olen valmis myös Bachin
pariin. Toccata saa virtuoosisen ja samalla
persoonallisen esityksen. Sen perään on hyvä kuunnella
rauhoittava Orgelbüchlein-meditaatio.
Juurun upea soitin on saanut arvoisensa esittelyn; Kristel Aer on
yhtä soittimensa ja soittamansa musiikin kanssa. Urkurin
assistenttina on toiminut Virge Kadarik, ja onnistunut
äänitys ja masterointi ovat Tanel Klesmentin.
Tyylikkään levykansion kuvat otti Kaupo Kikkas, ja ulkoasusta
vastaa Kirjastuskeskus. Esittelytekstit Kristel Aer ja Göran
Grahn.
jh -09
p.s. Varsinkin kesäisin voit kuulla Juurun urkuja
ihka elävinä Juurun
kirkon musiikkikesässä!