Sulasolin aiemmin julkaisemat
kokoelmat, Kirkkovuoden urkumusiikkia (I-V), Kirkkovuoden
psalmimusiikkia (I-III) ja
Kirkkovuoden motetteja (45 tekstimotettia) saavat nyt jatkoksi kokoelman Kirkkovuoden
kuoro- ja urkumusiikkia. Se
sisältää kirkkovuoden eri pyhäpäiville osoitettuja
kantaattimaisia kokonaisuuksia... Silloinkin kun sävellys
täyttää kantaatin muodon ja mitat, sen osia voidaan irrottaa
itsenäisiksi moteteiksi, psalmimusiikiksi jne. Toisaalta
vastausmusiikkina lauletusta psalmista ja epistolamotetista voi
syntyä johdanto päivän virrelle, joka huipentaa vuorolauluna
yhdessä seurakunnan kanssa näin rakennetun ”kantaatin”. Myös
kokoelman urkukoraaleita voidaan liittää vokaalimusiikkiin ja
rakentaa uusia, dynaamisia muotoja.
Kokoelman aineisto seuraa Suomen ev.lut. kirkon
Evankeliumikirjan osoituksia päivän psalmeiksi, lukuteksteiksi
ja evankeliumeiksi sekä ehdotuksia päivän virsiksi. Usein niihin
sävellettyä musiikkia voidaan käyttää vapaammin muinakin kuin
tekstille osoitettuina vuosikertoina. Teoksista on saatavilla
myös eripainokset ja tarvittaessa soitinstemmat. Kirkkovuoden
ajankohdat on ryhmitelty seuraavin otsikoin: Adventti - Joulu -
Loppiainen - Kynttilänpäivä - Marianpäivä -
Septuagesimasunnuntai - Laskiaissunnuntai - 4. paastonajan
sunnuntai - Palmusunnuntai - Pitkäperjantai - Pääsiäinen -
Helatorstai - Helluntai - Kolminaisuudenpäivä - Mikkelinpäivä -
Uskonpuhdistuksen muistopäivä - Pyhäinpäivä - Tuomiosunnuntai.
Kokoelman aineisto täydentää aiemmin julkaistua ja samalla sitä
voidaan täydentää aiemmin julkaistulla aineistolla.
Kirkkovuoden psalmimusiikkia Kaj-Erik Gustafsson ja Juhani Haapasalo ovat julkaisseet uutta psalmimusiikin aineistoa. Kolmen vihkon sarjan ensimmäinen nide, joka kattaa joulujakson pyhät, ilmestyi jouluksi 2011. Pääsiäisjakson vihkonen tuli painosta pääsiäiseksi 2012, ja helluntaijakson pyhät kattava kolmas nide ilmestyi kesällä 2012. Tekijät hahmottelevat julkaisun päämääriä sen esipuheessa näin: ”Kirkkovuoden psalmimusiikkia -kokoelma tarjoaa erilaisia psalmisävellyksiä messun eri tarpeisiin. Viime aikoina on ilmestynyt ilahduttavan runsaasti psalmiaineistoa. Väliin on painotuttu antifonisiin, väliin responsorisiin psalmien esitysperinteisiin. [-] Käsillä olevat psalmisävellykset lisäävät edellä mainittuihin vaihtoehtoihin myös psalmimotetin. Esittäjistöt vaihtelevat puolestaan solistisesta suurellekin kuorolle haasteita antaviin. Mielikuvituksekkaat esitykset tekevät samastakin psalmisävellyksestä milloin kamarimusiikillisen herkän mietiskelyn, milloin majesteettisen julistuksen. Tähän moninaisuuteen on viitattu esitysohjeissa, ja siihen rohkaisemme myös kulloisenkin tilanteen ja voimavarojen ohjaamana. Kokoelman psalmien erityispiirre on urkujen runsas käyttö. Se tuo osaltaan joustoa vokaalimiehitykseen. Urut voivat myös vaieta esimerkiksi resitaatiosäkeissä, ja toisaalta ne voivat värittää kuoron satsia silloinkin, kun näin ei ole merkitty.” Kunkin psalmin nuotit ovat tilattavissa myös yksittäisinä kuoron käyttöön. Kokoelman kustantaja on Sulasol ja sitä myy myös Ostinato Oy. Kirkkovuoden urkumusiikkia Kaj-Erik Gustafsson ja Juhani Haapasalo ovat julkaisseet uutta liturgista urkumusiikkia neliosaisena kokoelmana. Sarjan ensimmäinen osa, Kirkkovuoden urkumusiikkia I, ilmestyi marraskuussa 2010. Muut osat, pääsiäispiirin ja kaksi helluntaijakson kokoelmaa tulivat painosta alkuvuoden 2011 aikana. Sarjan kustantaja on Sulasol. Uusien kokoelmien julkaiseminen oli tarpeen jo siksi, että monet viime vuosikymmenien aikana ilmestyneet on myyty loppuun. Gustafssonin ja Haapasalon säveltämää uutta aineistoa täydentävätkin ”parhaat palat” aiemmista kokoelmista. Uudessa aineistossa on otettu huomioon myös uusien kirkkokäsikirjojen tarpeet ja virikkeet. Koraaliaineisto on aiempaa monipuolisempaa mm. käyttöyhteyksiltään. Urkukoraalien perinteisten alkusoitto- ja alternatim-käytön rinnalla aineistoa on myös vastausmusiikin, meditaatiomusiikin ja päätösmusiikin tarpeisiin. Aiemmista kirkkovuoden mukaan järjestetyistä kokoelmista poiketen uusien vihkosten koraalien järjestys on pääosin kronologinen, jolloin niitä on helpompi hakea erilaisia käyttötilanteita varten. Sulasolin ohella kokoelmaa myy mm. Ostinato Oy. xxxxxxxxx |
Roman Toi:
Orelimuusika Roman Toi (s. 1916 Viljandi, k. 2018 Toronto), sotien jälkeen Kanadaan emigroitunut virolainen kuoronjohtaja ja pedagogi, urkuri ja säveltäjä, sai 95-vuotispäiväksi mainion lahjan: kesällä 2011 ilmestyi Piret Aidulon ja Ene Salumäen kahden CD-levyn kansio, joka sisältää Toin keskeisen urkusävellystuotannon. Tammikuussa 2013 ilmestyi puolestaan urkuteosten nuottilaitos Ene Salumäen toimittamana ja Talmar & Põhin julkaisemana. Roman Toin kirkkomuusikon ura alkoi suhteellisen myöhään ja vasta Torontossa. Urkusävellysten aikakaari ulottuu 1970-luvulta 2000-luvulle. Ehkäpä kokemuksen ja monipuolisen muusikkouden tuoma kypsyys ja vapautuneisuus onkin Toin urkusävellyksille tunnusomaista. Kun säveltäjä on saanut katsoa kotimaataan ja koko eurooppalaista elämänmenoa sopivalta etäisyydeltä ja ”uuden maailman” vaikutusten alaisena, hänen luovan työn hedelmänsä ovat persoonallisia ja uusia näköaloja avaavia. Ne pohjaavat suurelta osin koraalisävelmiin. Muusikkona Roman Toi ammensi improvisaatiosta. Piret Aidulon ja Ene Salumäen levytys on tehty suurilla uruilla Tallinnan tuomiokirkossa ja Kaarlen kirkossa, mutta teokset toimivat yhtä hyvin vaikkapa yksisormioisilla uruilla, ja tulkitsijalla on paljon vapautta rekisteröinnin, tempon ja muodonnan suhteen. Toin sävelkielen tyyppiesimerkiksi sopii englantilaisen Charles H. Purdayn sävelmään luotu fantasia Säravaim täht (Valkeus kirkas, virsi 508). Neljän minuutin mittainen pitkälinjainen fantasia alkaa hiljaisuudesta ja päättyy hiljaa rakennettuaan intensiivisen nousun, joka tuntuu huipentuvan kultaisen leikkauksen pisteessä. Toin romanttis-impressionistinen kudos sopii luonnostaan anglosaksiseen sävelmään, mutta säveltäjän oivalluksia on tuoda tämä harmoniamaailma myös klassisiin koraaleihin kuten Oh võtkem Jumalat (Nyt Herraa kiittäkää, virsi 328) tai Oh Jeesus, Sinu valu (Oi rakkain Jeesukseni, virsi 63). [näytteet Ene Salumäen ja Piret Aidulon äänitteeltä Roman Toi: Orelimuusika] Nuottilaitoksen toimittaja Ene Salumäe on kirjoittanut esipuheen, joka on myös englanniksi. Nuottikuva on kauttaltaan helppoa lukea ja kuvastaa säveltäjän käytännönläheistä lähtökohtaa. Musiikki "istuu käteen" ja "tulee ulos" luontevasti. Julkaisun hakemisto viittaa Viron luterilaiseen virsikirjaan mutta sisältää myös sävelmien alkukieliset nimisäkeet. Toin koraalisävellykset tarjoavat oivaa ohjelmistoa messun vastausmusiikiksi, ehtoollismusiikiksi, koraalimeditaatioksi, päätössoitoksi ja tietysti konserttikäyttöön. Suhteellisen laajoina ne eivät ole tyypillisiä virsien alkusoittoja. Teknisesti ei liian vaativina ne sopivat myös pedagogiseen käyttöön ja opettamaan tulkintaa ja ilmaisua. Suomessa Roman Toin Orelimuusika-vihkosta saa ainakin nuottikauppa Ostinatosta. Roman Toin Orelimuusika-kokoelman koraaliteosten meillä tunnetut sävelmät [hakasulkeissa kustantajan ilmoittamat painovirheet]: • s. 8: Oh Jeesus, Sinu valu = Oi rakkain Jeesukseni - virsi 63 (243, 292) • s. 14 Jeesus, Õnnistegija = Jeesus elää, turvani - virsi 625 (9, 41, 47) • s. 17 Jumal, mu süda igatseb Sind = Lähemmä, Jeesus - Adventtikirkon 'Seurakunta laulaa' n:o 359 • s. 30 Meil oma sõna kinnita = Sun sanas suojaa, Jumala - virsi 190 (36) • s. 36 Monoloog Suurel Reedel -> Oi rakkain Jeesukseni - virsi 63 (243, 292)[sivun 37 tahdin 40 ylä-äänen viimeisellä neljänneksellä kuuluu olla kahdeksasosat b-c] • s. 39 Mu järel ≈ sävelmä virressä 109 • s. 42 Nüüd, ristirahvas = Oi iloitkaa, te kristityt - virsi 261b (137, 230, 238, 331) • s. 45 Oh Isa taevariigi sees = Oi taivaallinen Isämme - virsi 208 (131, 756, 829) • s. 48 ja 51 Oh võtkem Jumalat = Nyt Herraa kiittäkää - virsi 328 (167, 255, 271)[sivun 52 tahdin 27 alaäänen ensimmäisen neljäsosan kuuluu olla fis] • s. 66 Quasi koraal -> Oi Herra, luoksein jää - virsi 555 • s. 73 Säravaim täht = Valkeus kirkas - virsi 508 [sivun 74 tahdin 47 alemman viivaston ylimmän kokonuotin kuuluu olla b, ei h] • s. 78 Võitle hästi ≈ sävelmä virressä 180 (442, 811) Lisäksi kokoelmassa on erilaisiin tilanteisiin sopivia ”karaktäärikappaleita” kuten Meloodia (meditaatiomusiikkia eri yhteyksiin), Palve Ketsemani aias (Rukous Getsemanen puutarhassa, esim. hiljaiselle viikolle), Pastoraal I - II (joulumusiikkia; sisältävät viitteen Virossa suosittuun jouluvirteen Neil karjastel väljal), Puhka rahus (Lepää rauhassa, muistomusiikkia), Ristis käsi (viite Isä meidän -rukoukseen), Vaikne palve (Hiljainen rukous). Koraalimuunnelmat Su ette, Isa, tulen ma on sävelletty Toin omaan virteen, joka on Viron virsikirjassa n:o 346: |
- s. 4 (Armas Jeesus, avita) -> 201a - s. 6 ja 8 (Eks mu kohus tänu teha) = 270 - s. 11 (Eks sa heida, karjane) -> 9 (41, 47, 625) - s. 12 (Eks see ole am ja heldus -> 348 - s. 14, 16 ja 17 (Halleluuja, kõig nüüd laulge) -> 29 (163, 335) - s. 18 (Halleluuja, tahan laulda) -> 185 (240, 430) - s. 19 (Imeline Issand) -> 140 (194) - s. 22 (Jeesus, meie eel) = 388 (471, 816) - s. 23 ('Järelmänguks' eli päätössoitoksi) -> 201a - s. 28 (Kõig tulge minu juurde nüüd) = 398 (118, 593) - s. 32 (Ma kummardan Sind, Armuvägi) -> 369 (579) - s. 33 (Ma tahan jätta maha) -> 8 (98, 452) - s. 34 (Ma tean, mis mina usun) -> 8 (98, 452) |
- s. 35 (Miks sa ennast, hingeke) -> 9 (41, 47,
625) - s. 37 (Minu mure, hirm ja häda) -> 348 - s. 38 ja 39 (Mis Jumal teeb, on ikka hea) -> 172 (387) - s. 40 (Mu hing, mis annad Jumalale) -> 245 (370, 479) - s. 41 ("Mu järel!" hüüab Jeesus Krist) -> 109 - s. 42 (Mu süda, ärka, virgu, meel) -> 137 (230, 238, 331 tai myös 261) - s. 44 (Oh anna tuhat keelt Sa mulle) -> 211 (215, 469, 540) - s. 46 (Oh Jeesus Kristus, tule Sa) -> 302 (418) - s. 49 (See aeg on tõesti ukse ees) -> 261 - s. 51 (See, kes ristisambas ripub) -> 66 (204) - s. 52 (Sull', Sull', Jehoova, tahan laulda) -> 168 (317, 523, 576, 731) - s. 54 (Süda seltsiks südamele) -> 453 - s. 56 ja 57 (Vaikselt võtan vastu) -> 303 |