Passiovirsistä tunnetuimpiin kuuluu Ernst Christoph Homburgin Jeesus, olet elämäni (teksti = virsi 57). Buxtehuden Jesu, meines Lebens Leben (BuxWV 62) on sävelletty sen säkeistöihin 1–4 ja 8. Kantaatti perustuu soitinjohdantoa lukuun ottamatta kahden tahdin mittaiselle basson laskevalle ostinato-aiheelle, jonka ylläpitämä intensiteetti huipentuu aamen-fugatoon. Vasta viimeinen säkeistö on neliääninen (SATB), mutta kuoro voi kyllä laulaa koko teoksen yhtä lailla kuin se voidaan tehdä solistisesti. Mahdollinen on edelleen solistinen alkupuoli (säk. 1-4) ja kuoromainen päätös (8. säk. ja aamen). Soittimisto on viisiääninen; minimissään tarvitaan kaksi viulua (ja bc). Kantaatin laulaminen onnistuu luontevasti myös suomeksi virren 57 (säkeistöt 1–4 ja 8) mukaan.
Basson ostinato
Yksinkertainen bassopohja, jollaisia Buxtehude usein käyttää, luo lähes pakahduttavan intensiteetin. Toistuva basso ei estä harmonioiden varioitumista, mutta tekee pienistäkin muutoksista merkittäviä. Tässä mp3-esimerkissä on rohkeasti yhdistetty sointupohjan dominanttiin (A-duuri) sen yläpuolisessa kudoksessa soiva a-molli! (Orchestra Anima Eterna ja Collegium Vokale, joht. Jos van Immerseel, Channel Classic CCS 7895-1)

Alakuvassa kantaatin päätössäkeistön kuorosatsin alku suomeksi:
Ich danke dir

Sekä Paul Gerhardt että Johann Rist ovat saksantaneet otteita keskiaikaisesta Arnulf Louvainilaisen mystisestä kärsimysrunoelmasta Rhytmica oratio, joka on Buxtehuden kantaattisarjan Membra Jesu nostri (ks. tästä erikseen) pohjana. Gerhardtin virrestä O Haupt voll Blut und Wunden (= virsi 63) on tullut kaikkialla laulettu, mutta Ristin runoa Dein edles Herz tuskin enää tunnettaisiin, ellei Buxtehude olisi valinnut sitä kantaattitekstikseen (Dein edles Herz, BuxWV 14). Runon 11 säkeistöstä on nyt mukana 7 (1-6 ja 11). Mietiskelylle tilaa antaen johdannon sonaatti ja säkeistöjen väliset  ritornellot ovat painokkaita. Aloituksen ja kahden viimeisen säkeistön neliääninen satsi (SATB) ovat kuorolle istuvia, kun taas alton, tenorin ja basson säkeistöt solistisia.

Kantaatin viides säkeistö on sopraanon ja alton duetto, yksi Buxtehuden kauneimmista. olen rohjennut lainata sitä erillisenä useammankin virsitekstin kantajaksi seuraavasti:
- virren 120 säkeistöt 1 ja 3 helluntaiaikaan
- virren 237 säkeistöt 2 ja 5 ehtoollismusiikkina tai erityisesti 2. pääsiäispäivänä, III vsk, jolloin epistolana (1 Piet. 1:18-) luetaan tämän virren lähtökohtana oleva teksti
Duettoaaria