Savon radan alkuperäisiin kuulunut Harjun
asemarakennus tuhoutui tulipalossa elokuussa 2007. Harju oli
1900-luvun alussa Suomen vilkkaimpia tavara-asemia, kun Voikkaan
paperitehtaan lähetykset kulkivat sen kautta. Myöhemmin Voikkaa
sai rautatieyhteyden Harjunjoen pohjoispuolelta, Haarankallion entisen seisakkeen
tienoilta. Tämä rata, josta 1960-luvulta haarautui yhteys myös
Kuusankoskelle (Kuusaanniemi) ja Kouvolaan synnytti siis toisen
yhteyden Savon radalta Kouvolaan. Yhteys Savon radalle kuitenkin
purettiin tarpeeettomana 1980-luvulla, mutta osuus
Kouvola-Kuusankoski-Voikkaa on edelleen vilkkaassa käytössä.
Joskus liikennetilanteen vaatiessa, todennäköisesti 1970-luvun
alussa, muistan päässeeni matkaamaan Kuopion pikajunallakin eli
"Kalakukolla" tätä kautta kohti Savoa. Vuonna 1889 valmistuneesta
asemarakennuksesta on säilynyt kuva mm. Kymi-yhtiön keskusarkistossa.
Alemmalla videolla, joka päättyy Haarankallion entisen seisakkeen
paikkeilla, erottuu maastosta myös vanha Voikkaan radan pohja.