![]() |
Taustaa
|
Oi armon lähde
ainoa on Bachin Neumeister-kokoelman ainut
varsinainen koloroitu sopraanon cantus firmus -koraali.
Pohjoissaksalaisesta asetelmasta ei nytkään ole kysymys,
sillä kudos on kolmiääninen ja jalkioton. Sitä paitsi
Bach on yhdistänyt kaksi sävellystekniikkaa:
Koloroitujen alkupuoliskon ja päätössäkeen väliin jäävä
säepari on figuroitu cantus firmusta myöten, joka nyt
soitetaan samalla sormiolla muitten äänten kanssa.
Satsiluonteensa mukaisesti ääriosat voidaan soittaa
rauhallisessa tempossa ja keskiosa puolestaan
nuottiarvot puolittaen. |
Kokoelman
syvällisimpiin - vaikkakin vaatimattomimman näköisiin -
kuuluvan koraalin notaatio paljastaa koko joukon
ongelmia, jotka voivat johtua 1700-luvun alun ja lopun
(jolloin J.G. Neumeister lienee kopionsa tehnyt)
nuotinkirjoituskäytäntöjen eroista. On mahdollista, että
Neumeisterin käyttämä lähde (tai sen lähde) on
sisältänyt myös tabulatuurikirjoitusta. Näistä eri
seikoista voi seurata mm. muunnemerkkien tulkintaan,
äänten oktaavialan määritykseen, nuottiarvoihin,
kaaritukseen ym. liittyviä pulmakysymyksiä. ![]()
Tahtiin 27, josta taas palataan alkupuoliskon koloroituun asetelmaan, on NBA:ssa lisätty puuttuvaksi ajateltu f basson toiselle neljännekselle. Pidän EMB:n ratkaisua (=tahti 31) parempana. Siinä Neumeisterin auki jättämä kohta on korvattu neljäsosatauolla. Näin seuraava tahtiosa pääse aloittamaan basson imitaation väliäänelle. Tahdissa 29 NBA lisää alennusmerkin sopraanon ensimmäiselle neljäsosanuotille d. Myös EMB (=t. 33) pitää sitä hakasulkeissa mahdollisena. Yhtä hyvin sävel voi olla d, vaikka säestyksessä soi kohta des; samanlainen herkullinen poikkitela on jo edellisessä tahdissa. Sävellyksen harmoninen moni-ilmeisyys houkuttelee harkitsemaan puolestaan alennusmerkin lisäämistä tahdin 7 sopraanon viimeisen neljänneksen toiselle kuudestoistaosalle. G:n sijasta voitaisiin hyvinkin soittaa ges, joka seuraavassa tahdissa on palautunut g:ksi, kun basson linja on myös muuttanut harmoniapohjan toiseksi. Harmoninen ja rytminen hienojakoisuus voivat johdattaa myös pisteyttämään tahdin 11 toisen neljänneksen basso kulun niin, että c tulee vasta kuudestoistaosanuottina, jotta kuvio täyttyy eikä kvartti-intervalli tule liian tärkeäksi. Koraali on alkusoittona mahdollista lyhentää siirtymällä tahdin 11 lopusta suoraan tahtiin 27 (EMB:ssä tahtiin 31). |