Alempana on muutama tarina vetureista ja rautateistä sekä linkkejä lomareissuja varten ja harrastuskohteisiin
Porvoo
sai yhteyden Helsingin ja Hämeenlinnan väliseen rautatiehen
150 vuotta sitten, vuonna 1874, ja Keravalta Porvooseen
liikennöitiin ahkerasti yli sata vuotta. Vieläkin Sköldvikin
öljysatamaan ja -jalostamoon vievä rataosa on vilkkaasti
liikennöity, mutta radan Porvoon pää on hiljentynyt
museorautatieksi. Porvoon radalla pääsee nykyäänkin ajamaan kiskobussilla
(Kerava - Porvoo) ja kesään 2014 asti höyryveturin vetämissä
puuvaunuissa (Porvoo - Hinthaara - Kerava). Porvoon radan
höyryjunaliikennettä 20 vuoden ajan hoitanut Steamrail muutti
elokuussa 2014 Nurmekseen. Nykyisinkin höyryjuna käy Porvoossa
ainakin kerran kesässä. Rataosavideon Porvoon radasta on
julkaissut Jyrki Längman.
[Tässä vielä pari vanhaa videota Hinthaarasta Porvooseen lähtevästä höyryveturista Tk3, n:o 1168: vaihto ja lähtö. Voit myös matkustaa virtuaalisesti Ollin seisakkeelta Anttilaan. Saman kuvasi samanaikaisesti ulkona ja vähän tasokkaammin Antti Havukainen videossaan Kuninkaantien ylikäytävältä!]
Porvoon radan viehätys on mm. siinä, että
rata sulautuu maisemaansa. Ratalinjaan ei juurikaan ole tehty
muutoksia radan rakentamisen jälkeen. Niinpä uusmaalaisen
rannikkoseudun luonto sananmukaisesti ottaa junalla liikkujan
syleilyynsä. Kulttuurikontekstiin kuuluvat kartanot, puiset
asemarakennukset ja myös suomalainen kansallismaisema
määräasemalla Porvoossa. Tuomiokirkon rinne nousee Porvoonjoen
rannasta aivan asemaa vastapäätä.
Helsingin-Hämeenlinnan rautatien liikenteen
alkamisesta tuli vuonna 2022 kuluneeksi 160 vuotta. Keravan aseman ja
ratapihan pitkällinen remontti valmistui 140-vuotisjuhliin.
Tällöin myös kunnostettu Heikki-veturi (kuva alempana) palasi
lavetilleen muistuttamaan menneistä ajoista. Juhliin
osallistui edelleen liikenteessä oleva Pikku-Jumbo Lili (Tk3 /
1168), joka teki päivän mittaan kolme reissua Porvoon radalla
Keravan ja Hinthaaran välillä. Ja matkustajia riiitti.
Pieni kuvasarja kertoo tästä jo syksyisestä höyryreissusta Keravalta Hinthaaraan ja takaisin. Mukana oli ehkä ensimmäistä kertaa ylipäätään junassa olleita päiväkotilapsia ja suuri joukko meitä kaiken ikäisiä lapsia, jotka osaamme nauttia liikkumisen terapiasta. Päivä oli pilvinen, mutta viimeiset ruskan värit vielä sinnittelivät maisemassa.
Aleksis Kivi kuvaa kertomuksensa "Leo ja Liina" tapahtumapaikan hieman arvoituksellisesti: "Tapaus on Suomessa lähellä Helsingin - Hämeenlinnan rautatietä". On pidetty mahdollisena, että Aleksis itse olisi viimeisinä vuosinaan matkannut junalla Helsingistä mennessään Albert-veljensä hoiviin Tuusulan Syvärantaan.
Suomalaiselle juna ja rautatie tuovat poikkeuksetta mieleen muistoja. Kotini on aina ollut lähellä rautatietä synnyinpaikastani Kouvolasta Kuusankosken ja Keravan kautta Järvenpäähän. Höryveturin hahmo ja äänet ovat siten osa mielen maisemaani. Yhä edelleen on mukava päästä haistelemaan myös suuren kokoluokan veturin, Ukko-Pekan savua, kun siihen tarjoutuu tilaisuus kuten tässä Järvenpään asemalla kesällä 2001.
Järvenpään asemarakennus on Suomen vanhin ja omalla tavallaan kuin kirkko keskellä kylää. Tältä asemalta on noustu junaan jo 160 vuoden ajan. Jean Sibeliuksen lähtöjä ja tuloja en ole ollut todistamassa, mutta monen muun Järvenpään mestarin kyllä: Joonas Kokkonen ja Paavo Heininen olivat ahkeria junan käyttäjiä, ja Erik Bergman saattoi kulkea tätä kautta Järvenpään sävellysmökilleen. Tämän päivän junalla kulkijoita ovat mm. säveltäjät Harri Vuori ja Jani Uhlenius. Kiskojen rytmi viehättää ja inspiroi yhä!
Lähde elämysmatkalle!
Rautatieharrastajien yhdistykset toimivat
aktiivisesti eri puolilla maata:
Harrastajayhdistyksiä ja tapahtumien ja retkien järjestäjiä
Suomessa ovat ainakin Haapamäen
Museoveturiyhdistys
ry, Lahden
Topparoikka ry, Pieksämäen
Höyryveturiyhdistys ry, Pirkanmaan
Rautatieharrastajien Kerho Pirake ry, Pohjois-Suomen
Rautatieharrastajat ry, Turun
Kiskoliikennekerho ry ja Suomen Rautatiehistoriallinen
Seura ry. Kapeampia raiteita liikennöivät Jokioisten
museorautatie Oy Jokioisten ja Humppilan välillä sekä
Nykarleby
Jernväg Kovjoen asemalla.
Suomen suurin alan museo sijaitsee Hyvinkäällä; Suomen rautatiemuseon kotisivut avaat ohesta. Kannattaa poiketa myös Keuruun Haapamäen Höyryveturipuistoon, Suolahden Keitele-museoon, Minkiön kapearaidemuseoon ja Toijalan Veturimuseoon. Kouvolassa sijaitsee puolestaan Pienoisrautatiemuseo. Kaupunkimatkaajaa kiinnostaa varmasti myös Suomen Raitiotieseura.
Yllä neljä videota Keravalta 19.6.2010. Porvoon juna saapuu
Keravalle ja alittaa Ahjon sillat. Keravan asemalla
kohtaavat höyryveturi Tk3 ja uusi sähkömoottorijuna Sm5.
Jälkimmäinen suuntaa Helsinkiin, edellinen palaa Porvooseen.
(Voit avata videot myös suurempina kaksoisklikkaamalla.)
Rautatieliikenteen historiasta Virossa
kertoo Haapsalun
rautatiemuseo. Haapsaluun ei tällä hetkellä pääse
junalla (paitsi puolimatkaan Turbaan), mutta Haapsalun komea
rautatieasema toimittaa myös linja-autoaseman virkaa, joten
kaupunkiin tulijan on helppo aloittaa paikalliseen
elämänmenoon tutustuminen juuri rautatiemuseosta.
Haapsaluun on Tallinnasta lyhyt matka, vain n. 100
kilometriä. Busseja lähtee keskimäärin tunnin välein, eikä
hullumpi ole sellainenkaan reissu, että ajaa Tallinnasta
Turbaan sähköjunalla ja vaihtaa Turbassa bussiin tai
polkupyörään. Virossa
pyörän kuljettamiseen junassa suhtaudutaan myönteisesti
ja pyörille on vaunuissa oma tilansa. Turban bussipysäkki on valtatien n:o 9
varressa, jonne rautatieasemalta tulee vajaan kilometrin
mittainen kävely Turban kylän halki. Busseja Haapsalun ja
Tallinnan suuntaan kulkee päiväaikaan noin tunnin välein.
Alla on katkelma vuoden 1930
aikataulukirjasta. Siitä selviää, että Haapsalusta voitiin
jatkaa junalla Rohukülan satamaan ja edelleen laivalla
Kuressaareen. Tällä konstilla ehti aamuksi niin Tallinnaan
kuin Kuressaareenkin. Nopein juna kulki jo tuolloin
Tallinnasta Haapsaluun vähän yli kahdessa tunnissa.
Virossa oli aina 1970-luvulle asti
myös laaja kapearaiteisten rautateiden verkosto. Tästä on
jäljellä enää pari muistoa. Pärnun lähellä Lavassaaressa sijaitsee
tutustumisen arvoinen kapearaidemuseo Eesti Muuseumraudtee.
(Ukko-Pekka, Hr1 n:o 1009 Järvenpään asemalla 8.6.02 klo 8.47)