Fr. Liszt oli jo lähemmäs 70 vuoden
ikäinen säveltäessään passiomusiikin Via crucis. Keskiaikaiseen
kärsimysnäytelmäperinteeseen pohjautuvassa teoksessa on 14 asemaa.
Niillä pysähtyen seurataan Kristuksen kärsimystietä. Liszt laati
sävellyksestä erikseen urku- ja pianosäestyksiset sekä myös kahden
pianon säestyslaitoksen.
Vaikka teos on laajakaarinen kokonaisuus, sen osia voidaan esittää
myös erillisinä ja erilaisin kokoonpanoin. Esimerkiksi vain
uruille (tai pianolle) osoitetut meditaatiot voivat muodostaa oman
kokonaisuutensa, ja vokaaliosuuksia voidaan jakaa monin tavoin.
Tyypillisin on kuoron ja baritonisolistin miehitys, mutta koko
teoksen voi esittää myös vaikkapa kaksin, urkurin ja solistin
duona. Säveltäjän luovaa tahtoa tuskin rikotaan niinkin rikkaassa
versiossa, jossa soitinosuudet jaetaan urkujen ja pianon kesken ja
tutuimmat koraalit annetaan seurakunnan laulettaviksi.
Seuraavalla tavalla Via crucis soi Järvenpään kirkossa
pitkäperjantaina 22.4.2011. Nuottilähteinä olivat
Yhteiskustannuksen suomeksi julkaisema laitos (kuoro, solisti ja
urut) ja pianon osalta Editio Musica Budapestin partituuri.
Play-painikkeista avaat lyhyet live-ääninäytteet, joissa esiityvät
Erkki Rajamäki ja Canzonetta Nova -kuoron kvartetti, Mikko
Haapaniemi, piano, ja Juhani Haapasalo, urut.
• Johdantokoraali; 1. säkeistö soolo, toinen kuoron unisono,
kolmas kvartetti, urkujen säestys
• 1. asema [Jeesus tuomitaan kuolemaan]; piano ja soolo
• 2. asema [Jeesus ottaa hartioilleen raskaan ristin]; urut ja
soolo
• 3. asema [Jeesus kaatuu ensimmäisen kerran]; piano ja
unisonokuoro / naisten tertsetti
• 4. asema [Jeesus kohtaa äitinsä]; urut
• 5. asema [Simon Kyreneläinen auttaa Jeesusta kantamaan ristiä];
piano
• 6. asema [Veronika ojentaa Jeesukselle hikiliinan]; urut ja
seurakunta (virren 63 säkeistöt 1 ja 2)
• 7. asema [Jeesus kaatuu toisen kerran]; piano ja unisonokuoro / naisten
tertsetti
• 8. asema [Jeesus kohtaa itkevät naiset]; urut ja soolo, tahdista
32 alkaen piano
• 9. asema [Jeesus kaatuu kolmannen kerran]; piano ja urut yhdessä
+ tertsetti
• 10. asema [Jeesukselta riistetään vaatteet]; piano
• 11. asema [Jeesus naulitaan ristiin]; piano ja urut yhdessä,
unisonokuoro
• 12. asema [Jeesus kuolee ristillä]; soolo ja urut ,
tahdista 36 piano ja tahdista 44 piano ja urut yhdessä, tahdista
53 soolo ja urut. Tahdista 84 alkavan koraalin lauloi seurakunta
urkujen säestämänä (virren 69 säkeistöt 1–3) d-mollista
• 13. asema [Jeesus otetaan ristiltä]; urut
• 14. asema [Jeesus pannaan hautaan]; piano (erityisesti
diskantti) ja urut (erityisesti bassopuoli), soolo ja unisonokuoro
Kooste Järvenpään esityksestä pitkäperjantaina
2011 (ks. tarkempia tietoja yllä).
- - -
Yhteiskustannuksen nuottilaitoksessa havaitut painovirheet:
- s. 2, laulu alkaa sanoin Nyt
liehuu...
- s. 3, ensimmäisen nuottirivin lopussa ei tule olla fermaattia
- s. 4, tahdin 57 kaikkien bassoäänen sävelten tulee olla cis (ei des)
- s. 5, tahti 73, sopraanon kokonuotti on eis
- s. 5, t. 74, tenorille merkitty pisteellinen kokonuotti kuuluu
tahtiin 75
- s. 5, t. 78, urkujen toinen sävel ylhäältä p.o. d (kuten kuoron altolla) (ei
c)
- s. 9, t. 26, vasemman käden alin sävel on e
- s. 9, t. 27, vasemman käden soinnun keskimmäinen sävel on as
- s. 13, t. 38, ensimmäiseeen sointuun kuuluu fermaatti
- s. 15, t. 14, viimeisessä soinnussa on a kuten edellä, ei ais
- s. 19, t. 15, tahdin jälkipuoliskon vasemman käden puolinuotti
on des
- s. 19, t. 5 ja 6, laulustemman toinen neljännes on a kuten säestyksessä
- s. 21, tahtien 42–43 välistä puuttuu ylimmän äänen yhdyskaari
(f-f)
- s. 22, t. 89, ylä-ääni on b,
ei h
- s. 23, t. 100, säestyksen alttoäänen puolinuotin tulee olla f kuten lauletussa altossa
- s. 24, tahtien 121 ja 127 basson sävel on es (vaikka koholla on e)
- s. 25, t. 53, alin ääni on fes
- s. 31, t. 72, sopraanon tulee olla fis kuten säestyksessäkin