Jos Viro on hienojen historiallisten kirkkojen ja urkujen maa,
samoin ovat myös Latvia ja Liettua.
Edellä olevista linkeistä pääset paikallisiin hakuihin. Hakemistot
tarjoavat myös ääninäytteitä.
Kun liikut yleisillä kulkuneuvoilla, tavoitat varsinkin Virossa
monia kohteita aivan kulkureittien varrelta. Latviassa
tavoitettavuus on hieman konstikkaampaa, sillä Latviasta löytyy
kirkko miltei joka kylästä. Tässä ehdotuksia, miten tavoittaa
Latvian kirkkoja ja urkuja. Aikaa kannattaa tietysti varata
runsaasti, joten kesäloma ja joka tapauksessa valoisa vuodenaika
on löytöretkellä eduksi.
Ennen Virosta pääsi Latviaan useampia julkisen liikenteen
reittejä. Rautateitse kaksoiskaupunki Valga (Viro) / Valka
(Latvia) on tämän päivän portti Virosta Latviaan. Ennen junat
kulkivat etelään myös Pärnusta, ja Valgasta oli kapearaideyhteys
myös pohjoisen Latvian itäosiin. Nykyisin nopein yhteys on Pärnun
kautta kulkeva vilkas bussiliikenne. Sen pulma on tosin harvat
pysähtymispaikat ennen Riikaa. Mutta kun Riikaan päästään,
valinnan varaa onkin jo runsaasti.
Strenci
Junalla Valgan raja-asemalta klo 14.11 kohti Riikaa lähdettyämme
saavutamme jo varttitunnissa Strencin viehättävän pikkukaupungin.
Olemme siten lähteneet Tallinnasta klo 10.02 (30.6. alkaen klo
10.10) ja vaihtaneet Valgan raja-asemalla Vilnan junaan. Yhteys on
näppärä, sillä aamulaivalla ehdimme Helsingistä asti samaan
junaan.
Strencin kirkkoon ja urkuihin voimme
tutustua ennalta virtuaalisesti avaamalla Latvian historiallisten
urkujen verkkosivun ja valitsemalla luettelosta Strencin.
Kirkko on valmistunut vuonna 1907, mutta Martin Kreslingin rakentamat urut ovat jo vuodelta 1900. Ne on siis mitä ilmeisimmin tehty ensin johonkin muualle ja hankittu tai ainakin siirretty aikaisintaan vuonna 1907 Strencin kirkkoon. Soitin on pieni, vain yksisormioinen, mutta se sopii hyvin pieneen kirkkosaliin ja sen akustiikkaan. Viisiäänikertaisena se täyttää salin kuin suuremmatkin urut.
Valmiera – Cesis
Strencistä voisimme jatkaa bussilla
Valmieraan viivyttyämme täällä pari tuntia. Bussi Valmieraan
lähtee klo 16.14. ja saapuu Valmierassa aivan kirkon vieressä
sijaitsevalle linja-autoasemalle klo 16.40. Valmierassakin saamme
puolentoista tunnin ajan tutustua komeaan Pyhän Simonin kirkkoon
ja ihailla sen suuria urkuja. Ne toimitti Ladegastin
urkurakentamo vuonna 1886. Jos olemme liikkeellä
viikonloppuna, voimme jatkaa vielä junalla Cesisiin. Juna Riikaan
lähtee klo 18.17 ja saapuu Cesisiin klo 18.46. Cesis ei ole aivan
Valmieran kokoinen kaupunki, mutta sen Pyhän Johannes
Kastajan kirkko on näkemisen ja kuulemisen arvoinen vuonna
1907 valmistuneine E. F. Walckerin 41-äänikertaisine urkuineen.
Olisimme ehtineet konserttiinkin, jos sellainen olisi alkanut klo
19. Joka tapauksessa meidän olisi nyt jäätävä Cesisiin yöksi,
sillä seuraava juna lähtisi huomisaamuna klo 5.19. Latviassa
ollaan aamuvirkkuja, eikä myöhään illalla matkata enää minnekään.
Jos uni ei heti tulisi vieraassa kaupungissa, voisimme kurkata,
mistä jäimme tällä välin paitsi. Jos olisimmekin viivähteneet yön
yli Valmierassa, vuokranneet seuraavana päivänä auton ja
suunnanneet valtatietä P11 länteen, Umurgaan, Limbaziin ja Vilkeneen,
olisimme hetkeksi siirtyneet uudelle vuosisadalle, 1800-luvun
puoliväliin, ja saaneet ihailla näiden kirkkojen pienten
soittimien jaloa ääntä ja uskomatonta kestävyyttä. Onneksi
saatoimme Cesisin illassa avata nettilinkit niihin ja kuunnella ja
ihmetellä.
Aamulla emme sentään lähde kohti Riikaa klo 5.19 junalla. Nautimme
rauhallisen aamupalan, talsimme asemalle ja nousemme junaan klo
7.26. Junassa voimme ottaa puolentoistatunnin nokoset ennen
Riikaa!
Riika ja ympäristö
Riika tervehtii meitä aurinkoisena. Nyt vaihdamme raitiovaunuun,
ja tutkimme mitä ehdimme. Jo pelkkä vanhakaupunki on täynnä
kirkkoja, huippuna Riian tuomiokirkko, jonka Walcker-urkujen
vihkiäisiin Franz Liszt sävelsi fantasiansa Nun danket alle
Gott. Tähän ei oikeastaan raitsikkaakaan tarvita. Jos olemme
liikkeellä kesäaikaan, kirkkokävelyn jälkeen kannattaa poiketa
Jurmalan uimarannalle. Sinne pääsee Tukumsiin vähintään tunnettain
kulkevalla paikallisjunalla. Samalla on mainio mahdollisuus
tutustua radanvarren kirkkoihin. Slokan ja Tukumsin
kirkot sijaitsevat samannimisten rautatieasemien taajamissa.
Tukumsissa (Tukums I) on mahdollisuus vierailla myös
vierekkäisissä
luterilaisessa ja katolisessa
kirkossa. Molemmat Tukumsin urut vievät kauaksi 1800-luvulle, ja
Slokan Walckerillakin on ikää jo toistasataa vuotta.
Kuurinmaan rannikko ja Kolkan niemi
Rata jatkuisi Tukumsista aina
Ventspilsin satamakaupunkiin saakka, mutta rataosalla ei ole
tätä nykyä henkilöliikennettä. Kuurinmaa on kuitenkin Latvian
tiheintä kirkkoseutua ja bussit kulkevat ahkeraan. On myös
mahdollista vuokrata auto, jolla seudun kymmenet kirkot olisi
mahdollista kiertää valikoiden. Ainakin kannattaa tähytä Latvian
vanhimpien urkujen suuntaan Ugalen kirkossa. Ugaleen pääsee
Riiasta Ventspilsiin kulkevilla busseilla noin kerran tunnissa.
Samoin Ugalesta voi jatkaa Ventspilsiin. Yksi päivä ei
kuitenkaan riitä Riian ja Kuurinmaan kirkkoihin. Näin
voitaisiinkin vielä unohtaa Kolkan niemi ja lähteä Riiasta
lauantai-iltana klo 18.25 junalla kohti Liepajaa, jonne
saavutaan klo 21.37. Liepaja on Latvian kolmanneksi suurin
kaupunki, mutta Liepajan Pyhän
Kolminaisuuden kirkossa on maailman suurimmat mekaaniset
urut. Hyvin nukutun hotelliyön jälkeen on hyvä osallistua
messsuun klo 11.
Liepajasta on kaksi mahdolllisuutta palata. Joko lähdetään
bussilla Ventspilsiin ja edelleen Ugaleen, tai sitten palataan
sunnuntai-iltana kaikessa rauhassa klo 17.55 lähtevällä junalla
Riikaan. Viimeistään maanantaina voisi sitten olla Ugalen vuoro.
Ugalen kirkko tunnetaan Latvian vanhimmista
säilyneistä uruistaan, jotka valmistuivat pian kirkon
rakentamisen jälkeen vuonna 1701. Urut ovat parvella kirkon
sisäänkäynnin yläpuolella. Kirkko on kokonaisuudessaan
taideteos. Myös urkujen yksityiskohdat ovat puukäsityön
mestarinäyte, maalaamatonta, kauniisti kellastunutta vaahteraa.
Kirkon rakennuttaja oli kartanonherra Johans Baer (1661–1707).
Urut rakensi Cornelius Rhaneus nuorempi (1671–1719). Urkujen fasadin (ja ilmeisesti puuveistokset)
toteutti Michael Marquart. Urut soivat edelleen lumoavan
kauniisti. Toinenkin Rhaneuksen soitin on Latviassa säilynyt Skaistkalnen
kirkossa.
Martin Blomquist soittaa Ugalen kirkon uruilla J.S. Bachin
koraalin Nun komm der Heiden Heiland
Itään ja koilliseen
Jos repussa on vielä evästä, on syytä harkita idän suunnan retkeä.
Kun Latvian pohjoisosa ja länsi ovat luterilaisten kirkkojen
valta-aluetta, idässä on enemmän katolisia kirkkoja. Mikäli Ugale
ja Kolkan niemi on ollut maanantain kohde, voisimme tiistaina
astua Daugavpilsin eli Väinänlinnan junaan. Daugavpils on Latvian
toiseksi suurin kaupunki. Matka Riianlahdelta Latvian
kaakonkulmille kestää neljättä tuntia, mutta junat ovat hyvin
varusteltuja. Jos lähtö olisi Riiasta klo 7.31, Daugavpilsiin
ehdittäisiin sopivasti lounasajaksi klo 10.46. Vähintään olisi
tavoite vierailla sekä katolisessa-
että luterilaisessa kirkossa. Jos autonvuokraus olisi mahdollista,
voisi vielä tavoittaa useita lähiseudun kirkkoja. Riikaan olisi
lähdettävä paluumatkalle viimeistään klo 19.48.
Latvian koillisnurkkaan on mahdollista ajaa junalla vain
viikonloppuisin, bussilla tietysti päivittäinkin. Joka tapauksessa
Aluksnen seudun kirkkoja tekisi mieli käydä katsomassa ja
kuulemassa. Jos ei muuten, niin avataan taas muutama kohde
urkuarkistosta: Aluksne,
Velena, Opekalns, Palsmane ja Vijkiems.
Aluksnen melko suuret ja onnistuneet urut ovat isä ja poika
Augusts ja Emils Martinsin rakentamat vuonna 1885 ja sikäli
historialliset, että isä siirtyi tämän soittimen valmistuttua
eläkkeelle pojan jatkaessa Martinsin rakentamon toimintaa. Velenan
urut sai toimittaa saksalainen Wilhelm Sauer vuonna 1898. Sauerin
kansainvälinen laatu kuuluu edelleen näissä uruissa vakuuttavasti.
Sauerin viuluäänikerrat soivat yhtä aikaa pehmeästi ja
täyteläsesti, ja plenossa on jytyä. Opekalnsin (1883) ja Palsmanen
(1878) vain ulkonäöltään toisistaan poikkeavat urut rakensi Guido
Knauf. Saksalainen Knauf teki useita urkuja myös Viron eteläosiin.
Vijkiemsin urut olivat kuulemma jo kolmannet lyhyen ajan sisällä.
Etelä-Latvian Bauskasta tullut mestari Radzins keskittyi
aikalaistietojen mukaan huolella näihin vuonna 1878
valmistuneisiin urkuihin, ja nyt niistä onkin saatu nauttia liki
150 vuoden ajan.
Tämä virtuaalinen urkuretki on nyt kestänyt viisi päivää ynnä
kaksi kuvittelupäivää. Yhtä ja toista ehdittiin viikossa nähdä,
mutta paljon enemmän jäi vielä näkemättä. Ehkä tänne kannattaisi
palata aivan reaalilomalle. Kiitos kiinnostuksestasi!