Kaksi painettua koraalipartitaa
(Edition Fazer), opuksen 16 Tuolla
taivaan asunnoissa ja opuksen 17 Sinuhun turvaan, Jumala ovat
laajimmat urkuteokseni.
Leevi Madetojan sävelmään (virsi 626) pohjautuva Tuolla taivaan asunnoissa
vaati pitkän kypsyttelyn ja valmistui vuonna 1978 professori Tauno
Äikään rohkaisemana ja kantaesittämänä. Nk. Paavon virren
sävelmään pohjautuva Sinuhun
turvaan (virsi 382) on puolestaan kollegani Lasse
Erkkilän tilaama. Partita valmistui hyvissä ajoin vuoden 1983
helluntaiksi Espoonlahden kirkon urkujen vihkiäisiin.
Kumpikin partita välttää suoranaista sarjamuotoa ja muodostaa
pikemminkin laajakaarisen fantasian. Sitä paitsi Tuolla taivaan asunnoissa
esittelee valmiin sävelmän vasta partitan lopuksi. Paavon
virtenäkin tunnetun sävelmän Sinuhun turvaan monet vaiheet
elävät puolestaan vuorovaikutuksessa koko partitan ajan.
Tuolla
taivaan -partita sisältää kaikkiaan seitsemän osasta,
jotka liittyvät toisiinsa saumattomasti. Meditatiivinen Introitus johtaa kahteen Toccataan, joista ensimmäinen
on vapaapulsatiivinen, toinen rytmisesti vaakaampi. Näitä seuraa
puolestaan kaksi Meditaatiota.
Meditaatio I on koko
partitan pitkälinjainen sydän, toinen sen "kontratanssi". Ennen
yksinkertaista, harmonisesti täyteläistä finaalia soi vielä
eteerinen Intermezzo.
Nuottiesimerkkejä klikkaamalla saat soimaan kahden urkurin lyhyet
näytteet, ensin kolmasti Tauno Äikään soittamana (Keminmaan kirkon
urut), sitten kolmasti Martti Anttilan esittämänä (Helsingin Olaus
Petrin kirkon urut). Seitsemännen näytteen soittaa jälleen Tauno
Äikää, jolle partita on omistettu. (Avaa ääninäytteet
uuteen välilehteen, niin nuotitkin pysyvät näkyvillä!)




Sinuhun
turvaan -partita alkaa sävelmän "körttiversion", Paavon
virtenäkin tunnetun esittelyllä (s. 3; Edition Fazer). Partita
voisi alkaa myös sivun 4 alusta (ks. Fazerin editio), jossa
sävelmä esitellään nyt niin, että sen klassinen juurikoraali tulee
mukaan satsiin. Suomalaisen toisinnon klassinen versio (Was mein
Gott will) hallitsee sivulta 5 alkavaa fuugaa, ja fuugan välitaite
(sivulta 7) tavoittelee sävelmän esikuvana mahdollisesti olevan
kansanlaulun aiheita. Partitan sydän on sivulta 9 alkava Adagio. Tässä koraali hajoaa
motiiveihin, ja jäljelle jää adagion päätteeksi vain
kvartti-intervalli sekä sekunti, jotka puolestaan aloittavat Finale-osan ja johdattavat
lopuksi koraalin suomalaisen version majesteettiseen esiintymään.
Partita rauhoittuu pitkiin, hiljentyviin harmonioihin. Eero Annala
on levyttänyt partitan äänitteellään Intrada (Jubal, jcd 11).
Tästä voit seurata partitan sävellysprosessia sen käsikirjoituksen
pohjalta. Nuotit ovat samalla linkki ääninäytteisiin, joissa
soivat Järvenpään (näytteet 1–3), Ristijärven (näyte 4) ja Lahden
Ristinkirkon urut (näytteet 5–). (Nuotit ovat samalla
linkki ääninäytteisiin. Avaa näytteet uuteen välilehteen, niin
nuotit pysyvät näkyvillä!)

Partita alkaa perinteisesti koko sävelmän yksinkertaisella
esittelyllä, toisin kuin opuksessa 16 (ks. yllä).
Sävellys voisi alkaa myös toisen osan alusta (Poco meno mosso ma
rubato):

Voi tuntua konstailulta, että cantus firmus soitetaan nyt jalkion
4'-rekisteröintiä käyttäen, mutta kun sen seuraksi tulee oktaavia
korkeampi diskanttiääni, kädet "loppuisivat" kesken. Seuraa
oktaavikaanon, joka kertautuu kvinttikaanonina:

Pienen siirtymän jälkeen alkaa kolmas osa, fuuga. Fuugan teema, joka
esittäytyy siirtymässä ja jo osan alun harmonioissa, on sävelmän
klassisen asun mukainen:

Fuuga johtaa scherzomaiseen trioon, minkä jälkeen fuuga kertautuu,
ei kuitenkaan aivan alusta vaan toisesta teemaesiintymästä. Tätä
ajatellen lienen lisännyt käsikirjoitukseen "muistilapun" vasemman
käden sisääntulosta (neljäsosat f-as-b jne); se on nyt puolestaan
imitaatio comekselle.

Fuugaa seuraa partitan sydän, Adagio:

Suluissa oleva merkintä voix celeste viittaa Espoonlahden
kirkon urkuihin, joiden vihkiäisiin partita tilattiin. "Oman"
soittimeni, Järvenpään urkujen dispositioon, jonka ääressä partitan
kirjoitin, kyseinen huojuva äänikerta ei tuolloin kuulunut.
Adagio johtaa päätösosaan Finale, jonka aluksi on kadenssi:

Finaalissa palataan alkuun, koko koraalin esittelyyn, nyt
triumfaalisessa fortessa (Maestoso):

Partita päättyy kuitenkin pitkään diminuendoon ja seesteiseen
pianissimoon. Päätössoinnun matalan duuriterssin sijaan olen
harkinnut "tavallisempaa" oktaavialaa, mutta onneksi pitäytynyt
alkuperäisessä:
