Opus 146 ja 147 ovat osin samansisältöisiä. Edellisen laulut ovat solistisia, jälkimmäiset tarkoitettu yhteislauluiksi, virsiksi. Miksi kaksi eri opusnumeroa? Siksi, että laulut ovat syntyneet vuorovaikutuksessa, ja molemmat versiot ovat yhtä tärkeitä. En halunnut tehdä toisesta B-opusta, varsinkin kun syntyjärjestys vaihtelee. Kaikki alkoi runosta Katsokaa kedon kukkia. Runoilija Pekka Kivekäs lähetti sen tervehdyksenä kesän kynnyksellä 2018. Saman tien se alkoi elää sävelmänä. Muutaman viikon sisällä se sai seurakseen neljä muuta Kivekkään runoa, ja sarja on jatkunut syksyn mittaan solistilla lauluilla. Runot liittyvät varsinkin jouluaikaan paitsi laulu kedon kukista 16. sunnuntaihin helluntaista. Sen synnyttäjäksi runoilija kertoi portaiden vieressä sinnittelevän vaatimattoman lutukan. Luontoaiheisista lauluista on syntynyt myös laulusarja, ks. op. 148. Yksi lauluista on myös kevätlaulu muttei suvivirsi: Kevätyönä Koivukyläntiellä.

Jouluvirsi

Jouluvirressä soi live-äänitys Lokalahden kirkosta jouluaattona 2018, esittäjinä Nicholas Söderlund, basso, ja Kari Vuola, urut.

Joosefin laulu j. Kr.


Marian ja uunilinnun laulu

Opuksen 146 numerot 1–3 saivat ensiesityksensä Nurmijärven kirkossa 2.12.2018. Nicholas Söderlund, basso, ja Jonna Vartiainen, piano.

Laulu oikeudesta, vapaudesta ja armosta


Katsokaa kedon kukkia


Kevätyönä Koivukyläntiellä


Joululaulu 2018

*) Laulusta on myös solistinen versio.

Jouluballadi


Offertorium


Joulu


Kun hänet viedään

Laulusta on kaksi versiota. Jälkimmäisen keskiosa on mietiskelevämpi:


Kirkon kalenteri


Uuden nimen legenda


Maalari