Opuksen 145 laulut ovat Siionin virsiä. Jaakko Alatalo kokosi niistä
sarjan Vaivatun vaellus ja ehdotti sen sovittamista lauluäänelle
ja pianolle. Jaakon ehdotus oli 20 laulun mittainen,
lähennellen Schubertin Winterreisen laajuutta. Rohkenin hieman
supistaa valikoimaa, sillä jo nämä 15 laulua ovat melkoinen
kokonaisuus kerralla esitettäväksi. Ja kun ajattelen kollega
Schubertia, niin hiukan pelotti, miten saan pidetyksi yllä sarjan
jännitettä ja vaihtelua. Tässä on suurenmoisena ”kirittäjänä” ollut
Esa Ruuttunen, jonka näkökulmat ja kokemus sekä Siionin virsien
läpikotainen tuntemus ovat avanneet musiikillisia polkuja eteenpäin.
Lauluja voi laulaa erillisinäkin, ja vaikka niiden satsit on
ajateltu lied-perinteen mukaisesti pianolle, niitä voi soittaa myös
uruilla. Sarjan ensiesitys (Esa Ruuttunen ja Risto Lauriala) oli
kynttilänpäivänä 3.2.2019 Pyhän Henrikin ekumeenisessa
taidekappelissa Turussa, toinen esitys Helsingin Lauttasaaren
kirkossa 7.4.2019, ja kolmannen kerran sarja soi
levynjulkistuskonserttina Nivalan herättäjäjuhlilla Nivalan kirkossa
5.7.2019. CD-levy Vaivatun vaellus on tilattavissa
Herättäjän verkkokaupasta, ja nuottivihkon on julkaissut
Sulasol. Nuottiesimerkkejä klikkaamalla (tai koskettamalla) saat
soimaan näytteet kustakin laulusta.
SV 61 on kuin motto koko sarjalle.

SV 207:ssa on Siionin virsille harvinaisempi böömiläinen sävelmä.

SV 133:n säkeistöt 4 ja 5 saavat pohtivamman, osin dramaattisenkin
tulkinnan, mutta alkua ja päätöstä koristaa kellojen riemusoitto.

Äskeisen laulun ilokellot vaihtuvat SV 63:ssa valitushuudoiksi.

SV 66:n säkeistöiksi on valittu 1. ja 4.

SV 122, Ei mikään niin voi virvoittaa lainaa
kontrapunktikseen b-sävelmän ”niekkuversiota”. Laulun jokainen
säkeistö (1 ja 5–9) saa uuden asun.

SV 217 on esimerkki suomalaisesta toisinnosta, joka kuvioi edelleen
tunnistettavan klassisen koraalisävelmän. Aina sekään ei saa
kanteletta lentoon!

SV 20:n säkeistöiksi on valittu virren aloitus ja päätös.

SV 4a on lempisävelmiäni. Se oli vielä edellisessä
virsikirjassammekin kyseisen virren b-sävelmänä. Sävelmä saa
kontrastikseen myös tutumman, dramaattisen b-sävelmän.

SV 70 on saanut sarjan ehkä dramaattisimman toteutuksen. Loppua
kohti laulajan tunnot rauhoittuvat.

SV 158:ssa käytetty ostinato väistyy kolmannessa säkeistössä ja
palaa päätökseen.

SV 220 on klassisen iltavirren toisinto, kuin kehtolauluksi
kiteytynyt. Toisintosävelmä on vain puolen säkeistön mittainen eli
lauletaan kahdesti jo yhden tekstisäkeistön aikana. Näin siitä tulee
kuin jatkuvasti toistuva kertosäe tai pohja, jonka päälle voidaan
myös improvisoida. Virren viidestä säkeistöstä on tähän valittu
kaksi.

SV 248 ei ehkä ole tyypillisimpiä körttivirsiä uskonvarmuudessaan.
Se tuokin kaivattua kontrastia.

SV 238:n sävelmä on ensimmäisiä, joihin tutustuin opiskeluajan
kesätöissä Kainuussa, tosin eri tekstillä laulettuna (ks. SVK 212).
Liekö siitä peräisin viehtymys toisen säkeen nousevaan
vasta-aiheeseen, joka osui sanalle 'ylösnoussut'!

Sarjan päätöslaulu ei ole Siionin virret -kokoelmasta vaan vuoden
1701 virsikirjasta.

Useista lauluista on hieman erilaisia ja myös sävelalaltaan
korkeampia ja matalampia versioita.