Opuksen 5 kolme joulukoraalia sellolle ja pianolle on sävelletty
ystävälle ja muusikkotoverille Timo Keinoselle. Myöhemmät versiot
oboelle, sellolle ja pianolle/uruille kertovat muusikkopiirin
laajentumisesta ja oboisti Lasse Junttilan tulosta ystäväpiiriin.
Kaiken takana on kuitenkin urut, oma soittimeni, jonka kautta olen
etsinyt eri ilmaisukanavia. Niinpä näistä kolmesta koraalista kaksi
on myös samansisältöisiä urkukoraaleita. Ensimmäisen osalta (Valo
syttyi, Jeesus syntyi) en muista, kumpi syntyi ensin, muna vai kana,
mutta toisen kohdalla (Syntyi tänne Jumala) on nähtävissä selvä
kehityshistoria. Valmistin kerran urkuimprovisaation oppitunnille
seuraavan koraalin:
Urkukoraalin ideat siirtyivät luontevasti sellolle ja uruille – tai
sellolle ja pianolle, jolloin mukaan tulivat pianon sointivärien,
äänialan ja motoriikan keinovarat. Sello-piano -versio myös pidensi
koraalin kaksisäkeistöiseksi, kun alkuperäinen urkukoraali on
tyypillisesti cantus firmuksen vain kertaalleen esittelevä.
Virsi Syntyi tänne Jumala kuuluu epäilemättä lempivirsiini,
niin runon kuin sävelmänsä osalta, joten palasin siihen
vuosikymmeniä myöhemmin, kun sain säveltää pienen joulukantaatin sopraano- ja
bassosolisteille ja pianolle. Koska "väliversiot" oboelle, sellolle
ja pianolle/uruille ovat kadonneet johonkin kronologisen
käsikirjoitusarkistoni syövereihin, tein puolestaan
kantaattiversiosta uuden soitinversion, joka sai uusina elementteinä
nyt useamman säkeistön, enemmän soolosoittimien kontrapunktista
iloittelua ja Uuno Klamin musiikista oppimani kromaattisen nousun
ennen päätöstä. Edelleen on kyse pohjimmaltaan samasta koraalista
kuin sain viedä opettajani Kaj-Erik Gustafssonin oppitunnille.
Kantaatin (nimellä Vanha jouluvirsi) on painanut Sulasol,
samoin urkukoraalit Valo syttyi ja Syntyi tänne Jumala
(Ostinato Oy, kokoelmassa 12 urkukoraalia III, jälkimmäinen myös
kokoelmassa Kirkkovuoden urkumusiikkia I, Sulasol).