Opuksen 5 kolme joulukoraalia sellolle ja pianolle on sävelletty ystävälle ja muusikkotoverille Timo Keinoselle. Myöhemmät versiot oboelle, sellolle ja pianolle/uruille kertovat muusikkopiirin laajentumisesta ja oboisti Lasse Junttilan tulosta ystäväpiiriin. Kaiken takana on kuitenkin urut, oma soittimeni, jonka kautta olen etsinyt eri ilmaisukanavia. Niinpä näistä kolmesta koraalista kaksi on myös samansisältöisiä urkukoraaleita. Ensimmäisen osalta (Valo syttyi, Jeesus syntyi) en muista, kumpi syntyi ensin, muna vai kana, mutta toisen kohdalla (Syntyi tänne Jumala) on nähtävissä selvä kehityshistoria. Valmistin kerran urkuimprovisaation oppitunnille seuraavan koraalin:

Urkukoraalin ideat siirtyivät luontevasti sellolle ja uruille – tai sellolle ja pianolle, jolloin mukaan tulivat pianon sointivärien, äänialan ja motorisen elävyyden keinovarat. Sello-piano -versio myös pidensi koraalin kaksisäkeistöiseksi, kun urkukoraali on tyypillisesti cantus firmuksen kertaalleen esittelevä.

Virsi Syntyi tänne Jumala kuuluu epäilemättä lempivirsiini, niin runon kuin sävelmänsä osalta, joten palasin siihen vuosikymmeniä myöhemmin, kun sain säveltää pienen joulukantaatin sopraano- ja bassosolisteille ja pianolle. Koska "väliversiot" oboelle, sellolle ja pianolle/uruille ovat kadonneet johonkin kronologisen käsikirjoitusarkistoni syövereihin, tein puolestaan kantaattiversiosta uuden soitinversion, joka sai uusina elementteinä nyt useamman säkeistön, enemmän soolosoittimien kontrapunktista iloittelua ja Uuno Klamin musiikista oppimani kromaattisen nousun ennen päätöstä. Edelleen on kyse pohjimmaltaan samasta koraalista kuin sain viedä opettajani Kaj-Erik Gustafssonin oppitunnille.

Kantaatin (nimellä Vanha jouluvirsi) on painanut Sulasol, samoin urkukoraalit Valo syttyi ja Syntyi tänne Jumala (Ostinato Oy, kokoelmassa 12 urkukoraalia III, jälkimmäinen myös kokoelmassa Kirkkovuoden urkumusiikkia I, Sulasol).