Aus tiefer Not schrei ich zu dir (BWV 1099)
Svk 25 (=257)
 
=25 ja 257 Taustaa
Sävelmät
Julkaisuja
Kolmitaitteinen fantasia Lutherin katumuspsalmivirren toisesta sävelmävaihtoehdosta (saksal. 1525) voidaan meillä liittää ongelmitta virsiin 25 (Nyt seimellesi seisahdan) tai 257 (Oi Jeesus, synnyit maailmaan), kuten on yleensäkin tähän sävelmään tehtyjen urkukoraalien laita. Eipä silti: Bachin ratkaisu ei ole vailla retorisia piirteitä, mutta esim. alun rohkea sointuyhdistelmä G-E on lupa kokea (tosin viritysjärjestelmästä riippuen!) yhtä lailla haltioituneen ilon kuin katumuksen tuskanparkaisun kuvaajana. Järisyttävän alun jälkeen ensimmäinen säepari saa kaanonkäsittelyn (sopr./basso), seuraavasta rakentuu gigue-fugetta ja päätössäe jaetaan ensin terssimotiiveihin, joita seuraa intensiivinen adagio-päätös. Neumeister-kokoelman kypsimpiin kuuluva sävellys on yhtä aikaa persoonallinen kuin esikuvansa paljastava: Bachin sedän, Johann Christoph Bachin fugetta samasta sävelmästä on muodoltaan samanlainen. Tähän sen tietysti johtaa jo sävelmän oma muoto, mutta vertaapa vain Christophin päätössäkeen terssi-iloittelua Sebastianin vastaavaan!

Vasemmalla Johann Christoph Bachin, oikealla Johann Sebastian Bachin imitaatioleikkiä koraalin Aus tiefer Not viimeisen säkeen alusta.
Koraalista voidaan soittaa alkusoitoksi vain alkupuolikin, tahtiin 20 saakka. Päätössoittona taas on mahdollista soittaa vain alku- tai loppupuolisko, vaikka sävellys on tietysti parhaimmillaan kokonaisena!

Tahtiin 17 merkityn alton nuotin cis tulee olla c. Tahdissa 20 sopraanon puolinuotti on syytä venyttää niin pitkäksi, kuin muut äänet jatkavat, ja toisaalta koko sointu on luontevaa katkaista ennen tenorin kohoa.