Lyypekin kuuluisat Abendmusik-konsertit järjestettiin säännönmukaisesti viitenä sunnuntaina, kahtena kirkkovuoden päättyessä ja kolmena adventin ajan sunnuntaina toisesta neljänteen. Konsertit seurasivat klo 15 vietettyä iltapäivän jumalanpalvelusta. Iltamusiikkitilaisuudet saivat rahoituksensa pääosin lyypekkiläiseltä liike-elämältä.

Todennäköisesti Buxtehude itse oli Abendmusik-instituution arkkitehti, vaikka ainakin jo Franz Tunder, Buxtehuden edeltäjä Lyypekin Marian kirkon urkurina, oli järjestänyt konsertteja. Buxtehude toi mukaan suurtakin orkesteria vaativat vokaaliteokset, jopa oratoriomaiset draamat.

Valitettavasti yhtään varmuudella identifioitua oratorioteosta ei Buxtehudelta ole säilynyt. Muutama libretto tunnetaan, mm. Upsalan Düben-arkistossa on säilynyt tekstivihkonen Hochzeit des Lamms (Karitsan häät; ks. kansilehden kuvaa!), sekä anonyyminä säilynyt mutta vahvasti Buxtehudeen liitetty musiikki Wacht! Euch zum Streit.

Wacht! Euch zum Streit julkaistiin 1930-luvun lopussa hieman lyhennettynä. Samalla julkaisija antoi teokselle viimeiseen tuomioon viittaavan nimen Das Jüngste Gericht, mikä sinänsä voisi olla mahdollinen Buxtehudenkin antamaksi, jos teoksen nimilehti säveltäjätietoineen olisi säilynyt. Aikamme johtava Buxtehude-tutkija, amerikkalainen Kerala J. Snyder uskoo, että oratorio on Buxtehuden säveltämä ja että se todennäköisesti esitettiin Lyypekissä vuonna 1682.

Oratoriosta Wacht! Euch zum Streit on vastikään ilmestynyt jo neljä uutta levytystä, yksi niistä kooste (Auszüge). Niitä voit käydä kuulostelemassa mm. nettikauppa JPC:n sivuilla.

Wacht! Euch zum Streit on laajamuotoinen oratorio. Sen kolme näytöstä on ehkä esitetty kolmena eri sunnuntaina. Kukin näytös alkaa soitinjohdannolla ja päättyy tutti-osaan, koko esittäjistön aariaan. Pääosin säkeistömuotoisista aarioista rakentuvaa kokonaisuutta jäsentävät loppua kohden yhä painokkaammin resitatiivinomaiset raamatuntekstit ja koraalit.

Oratorion ensimmäisessä näytöksessä Ahneus (Der Geitz), Kevytmielisyys (Die Leichtfertigkeit) ja Ylpeys (Die Hoffarth) kiistelevät, kuka näistä on kyvykkäin suistamaan ihmisen tuhoon. Jumalan ääni (Die göttliche Stimme) varoittaa: "Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla..." (Ef. 5: 6-7) - näyte -

Toisen ja kolmannen näytöksen dialogia käydään hyvän ja pahan välillä (Die gute Seele / Die böse Seele). Kun jälkimmäinen on vain kiintynyt rahaan ja maalliseen hyvään, edellinen haluaa etsiä taivaallista aarretta. Tämä kiteytyy koraaliin Ei, mein Perle. Kaikkiaan neljästi esiintyvät virren Wie schön leuchtet der Morgenstern (svk 43) säkeistöt jäsentävät koko oratorion loppupuolta. - näyte -

Toisen näytöksen dramaattinen huipennus on Luukkaan evankeliumin tutun opetuksen sävelitys. Siinä Jeesus kertoo vertauksen rikkaasta miehestä, joka sanoo itselleen: "Kelpaa sinun elää! Sinulla on kaikkea hyvää varastossa moneksi vuodeksi." Mutta Jumala sanoi hänelle: "Sinä hullu! Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta takaisin." Rikkaan miehen valittavaa aariaa seuraa kuoron valituslaulu Siirakin kirjan sanoin: "O Todt! O Todt, wie bitter bist du..." (Siir. 41: 1); ("Oi kuolema, kuinka katkeralla mielellä..."; saman tekstin tunnemme myös Brahmsin ja Regerin lauluista.) - näyte -

Toisen ja kolmannen näytöksen koraaleina esiintyvät vielä Herzlich lieb hab ich dich, o Herr (virsi 376), Jesu, mein Freud, mein Ehr und Ruhm (sävelmä = svk 208) ja taivaskaipuusta kertova, Martti Lutherin Simeonin kiitoslaulusta kirjoittama runomuotoinen virsi Mit Fried und Freud ich fahr dahin. Jo näiden taidokkaiden ja puhuttelevien koraalisovitusten myötä (jotka on julkaistu myös erillisinä) on helppo asennoitua myönteisesti olettamukseen, että vailla kansilehteään ja säveltäjätietoa säilynyt oratorio on Lyypekin mestarin käsialaa.

Ääninäytteet ovat levyltä Buxtehude, Wacht! Euch zun Streit, La Capella Ducale, Musica Fiata, joht. Roland Wilson; Sony